Kurkista, mitä suomalaiset tilaavat eniten postimyynnistä!

Suomalaiset ovat olleet kovia tilaamaan tuotteita postimyynnin kautta jo monen vuosikymmenen ajan. Lue, mitkä olivat hittituotteita kullakin vuosikymmenellä!

Suomessa postimyynti sai alkunsa 60-70–lukujen aikana, kun ensimmäiset äänilevy- ja kirjakerhot alkoivat mainostaa aikakauslehtien takakansissa. Postimyyntiklubit laajensivat kuitenkin toimintaansa noin vuosikymmenessä, ja aloittivat kodin tarvikkeiden ja sisustustekstiilien myynnin.

Jokaisella postimyynnin vuosikymmenellä on kuitenkin omat selkeät myyntivalttinsa, selviää Hobby Hallin laatimista postimyyntitiedoista.

1970-luku

Kun postimyynti alkoi toden teolla saada tuulta siipiensä alle, suomalaisia kiehtoivat erityisesti maassamme yleistymässä olleet pussilakanat sekä keittiön ratkaisut, kuten yleiskoneet. Tuotteiden mukana oli tapana lähettää aina joku kaupanpäällinen, ja tapa on voimassa yhä tänäkin päivänä. Myös kamerat ja erilaiset astia- ja kattilasarjat olivat todella kysyttyjä. Erityisen suosion sai aikaan kuitenkin kuntolaite, jota myytiin aivan aluksi aikakauslehtien takasivulla. Kuntolaitteita myytiin jopa 250 000 kappaletta.

1980-luku

Tekniikan kehittyessä myös kodinelektroniikka alkoi kehittyä vauhdilla. Tämän vuosikymmenen suosituimpia kodinkoneita olivat ainakin leipäkoneet ja mikroaaltouunit. Myös plyysimatot, valmisverhot ja oloasut kiehtoivat suomalaisia. Ehkä merkittävin ja ainutlaatuisin hittituote oli tällä vuosikymmenellä myyntiin tulleet tuulipuvut, joita markkinoitiin sekä miehille että naisille erilaisissa hittiväreissä. Termi tuulipuku on nykypäivänä vaihdettu vähemmän leimaavaan ulkoilupukuun.

1990-luku

Vaikka tämä vuosikymmen oli Suomessa laman aikaa, postimyyntifirmojen suosio ei ottanut laantuakseen. Kodinkonekauppa kiihtyi entisestään, ja myös erilaiset urheilumerkit alkoivat olla näkyvillä myös Suomessa. Suosituimpia myyntituotteita olivat tällä vuosikymmenellä erilaiset polkupyörät, joita suomalaiset jaksoivat tilata innostuksissaan todella valtavia määriä.

2000–2010 -luvut

Vaikka postimyynti on vieläkin hyvin suosittua, kuvastojen rinnalle on tullut viimeisen vuosikymmenen aikana huomattavasti enemmän verkko-ostosmahdollisuuksia. Postimyynnistä tilataan nykyään hyvin paljon erilaisia kodin sisustustavaroita, kuten mattoja, verhoja, pyyhkeitä ja lakanoita. Alati parantuva elektroniikkatarjonta on myös säilyttänyt asemansa suosittujen myyntituotteiden kohdalla. Yksi asia, josta suomalaiset eivät suostu luopumaan, ovat yhä vieläkin kovasti kiinnostavat astia- ja keittiövälinesarjat!

MTV3/Paula Koski

Lue myös:

    Uusimmat