Kotimainen elokuva ylitti 600 000 katsojan rajan

Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana kotimaisia elokuvia on käynyt katsomassa jo yli 600 000 katsojaa, joka on lähes kaksi kertaa niin paljon kuin vastaavana ajanjaksona edellisenä vuonna. Tänä vuonna on ensi-iltojakin ollut kaksi enemmän, mutta myös poikkeuksellisen moni jo viime syksynä teattereihin tullut elokuva kerää edelleen katsojia.

Kotimaisten elokuvien osuus kaikista elokuvissakäynneistä on tällä hetkellä noin 42 %. Vuoden katsotuin suomalainen elokuva on Sooloilua , joka sai ensi-iltansa joulukuussa ja on tämän vuoden puolella kerännyt noin 166 000 katsojaa. Kevään suurimmaksi yleisömenestykseksi noussee kuitenkin Risto Räppääjä, joka on kahden ensimmäisen esitysviikkonsa aikana kerännyt jo lähes 90 000 katsojaa.

Kevään aikana teattereihin on tulossa vielä kaksi kotimaista ensi-iltaelokuvaa:

Jouko Aaltosen musiikkidokumenttielokuva Punk - tauti joka ei tapa (14.3.) tarkastelee punkkia sekä musiikillisena, että yhteiskunnallisena liikkeenä. Elokuvassa nähdään vanhojen punk-legendojen lisäksi myös uuden punk-sukupolven edustajia.

Muumi ja vaarallinen juhannus (18.4.) on tehty puolalais-itävaltalaista tuotantoa olevan Muumien maailma huopa-animaatiosarjan pohjalta, jota esitettiin Suomessa 70- ja 80-lukujen vaihteessa. Sarjan kuvamateriaali on restauroitu täysin ja elokuvaan on lisätty suomenkielinen dialogi. Äänirooleissa kuullaan mm. Tapani Perttua, Jasper Pääkköstä ja Taneli Mäkelää.

Tukea yli 5,2 miljoonaa euroa

Vuoden 2008 ensimmäiset tukipäätökset tehtiin helmikuussa. Tukea jaettiin yhteensä 5 283 183 euroa. Tuotantotuen osuus oli 3 864 500 euroa, joka jaettiin 13 eri projektille. Pitkiä fiktioita tuotantotuen saajissa oli seitsemän, pitkiä dokumenttielokuvia yksi, lyhyitä dokumenttielokuvia kolme sekä lyhyitä fiktioita ja lyhyitä animaatioita yksi molempia.

Käsikirjoitustukea jaettiin yhdeksälle hakijalle yhteensä 36 100 euroa ja kaksi tuotantoa sai yhteensä 22 000 euroa kehittämistukea. Tuotannon jälkitukea sai kuusi elokuvaa yhteensä 927 971 euroa ja markkinointi- ja levitystukea kahdeksan elokuvaa yhteensä 390 000 euroa. Kulttuuriviennin tukea pitkille ja lyhyille elokuville jaettiin yhteensä 42 612 euroa kahdeksalle eri hakijalle.

Suomalaisia elokuvia juhlittiin Berliinissä

Berliinin kansainvälisellä elokuvafestivaalilla helmikuussa juhlittiin ennen kaikkea Petri Kotwican ohjaamaa elokuvaa Musta jää, joka esitettiin festivaalin kansainvälisessä kilpailussa. Berliinin virallisessa ohjelmistossa nähtiin Suomesta lisäksi Englannin National Film + Television Schoolissa opiskelleen Miikka Leskisen 13-minuuttinen lyhytelokuva Firewood osana Generation 14plus -lyhytelokuvakilpailua.

Berliinissä järjestettiin myös suomalaistuottajien myyntitapahtuma, jonka organisoi FAVEX (Finnish Film & Audiovisual Export), yhdistys jonka päämääränä on edistää suomalaisten audiovisuaalisten sisältöjen kansainvälistä markkinointia ja myyntiä.

Virallisen ohjelmiston lisäksi Berliinissä esitettiin levittäjille, festivaalijärjestäjille ja muille alan ammattilaisille suunnatuissa market-näytöksissä useita tuoreita suomalaisia elokuvia. Marketissa tehtiin myös menestyksellistä myyntityötä: hyvä menekki oli Mustan jään lisäksi Pete RiskinDark Floors - The Lordi Motion Picture ja Juha WuolijoenJoulutarina -elokuvilla.

Jo Berliinin marketin aikana julkistettiin, että Musta jää oli myyty muun muassa Ranskaan, Venäjälle, Koreaan, Kolumbiaan, Etelä-Koreaan, Bulgariaan ja kaikkiin Baltian maihin. Lisäksi HBO kanava on hankkinut elokuvan koko Latinalaisen Amerikan maksu-tv-oikeudet. Dark Floorsin myynneistä julkistettiin Berliinissä muun muassa Turkki, Benelux-maat, Puola, Brasilia ja Argentiina sekä Lähi-Idän alue ja Joulutarinan myynneistä Turkki ja Espanja. Berliinin jälkeen myyntisopimuksia on tehty lisää: tuotantoyhtiöiden mukaan Dark Floors on myyty jo noin 25 maahan ja Joulutarina yli 10 maahan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat