Kossu aleen, koska myynti laski

Altia puolustaa Koskenkorva-viinan markkinajohtajan asemaa laskemalla sen hintaa. Huomenna voimaan tulevat alennukset koskevat kolmea pullokokoa, jotka halpenevat enimmillään lähes seitsemän prosenttia.

Koskenkorva on ollut vuosikymmenien ajan Suomen eniten myyty väkevä viina. Kilpailutilanne on kuitenkin muuttunut rajusti viime vuosina, kun haastajiksi on tullut uusia tuotemerkkejä.

Koskenkorva ei ole Alkon myydyin tuotemerkki ja väkeivssä myyntitilaston kakkoseksi on kiilannut Leijona-viina. Leijona-viinaa myytiin viime vuonna Alkossa jo melkein yhtä paljon kuin Koskenkorvaa.

Leijona on Koskenkorvan tavoin Altian tuote, mutta seuraaville sijoille on kivunnut kolme kilpailevan juomayhtiön Pernod Ricardin tuotetta. Niistä pelkästään Suomi- ja Tapio-viinoja myytiin viime vuonna yhteensä hieman enemmän kuin Koskenkorvaa.

Historiallinen hinnan lasku

Altian kirkkaista viinoista vastaavan johtajan Arja Liimataisen mukaan hinnanlaskun pyrkimyksenä on nimenomaan puolustaa Koskenkorvan arvokasta brändiä. Hän arvelee, että Koskenkorvan hintaa lasketaan nyt ensi kertaa historiassa, jos alkoholiverojen muutoksista johtuneita vaihteluita ei oteta huomioon.

-Koskenkorva on ollut markkinajohtaja vuodesta 1953, ja haluamme vaalia sitä perinnettä. Koskenkorva-brändi on kansallisaarre, Liimatainen sanoi STT:lle.

Väkeviä viinoja ei Suomessa saa mainostaa, joten hinta on tuotteen nimen ja etiketin lisäksi lähes ainoa keino erottua kilpailijoista.

Liimataisen mukaan Koskenkorva on tähän asti ollut sarjassaan markkinoiden kallein tuote. Nyt hinta on kilpailukykyisempi, vaikka ei vieläkään kaikkein halvimmasta päästä.

Tuonti Virosta lisää kilpailua

Hinnoitteluun tuo paineita myös Virosta tuleva tuonti, joka Altian tietojen mukaan on yhä kasvanut.

Pernod Ricard ei myyntijohtaja Jyrki Vartiaisen mukaan aio ryhtyä Altian kanssa hintakisaan. Yhtiö pitää omana myyntivalttinaan ekologisia muovipakkauksia, joihin ollaan vähitellen siirtymässä kaikissa tuotteissa.

Altia muistuttaa mielellään myös, että sen viinat tehdään kotimaisesta ohrasta, ja siksi niiden menekillä on merkitystä myös kotimaisille ohran sopimusviljelijöille. Pernod Ricardin viinoissa käytetään EU-alueelta tulevaa ulkomaista etanolia.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat