Mainos

Korsetin historia – 350 vuotta kiristystä

Korsetti oli vuosisatojen ajan kiinteä osa länsimaisen naisen pukeutumiskulttuuria. Sen avulla saavutettiin kunkin ajan ihanteellinen naisvartalomalli.


Korsetti eli kureliivi on tiukka vartalonmyötäinen vaatekappale, joka on tuettu useilla vahvoilla metalliluilla ja jossa on kiristysnyörit edessä tai takana.

– Korsetti muokkaa naisen eroottisimpina pidettyjä ja lisääntymisen kannalta oleellisia alueita: lantiota, vatsaa, vyötäröä ja povea. Vyötärö lienee eniten manipuloitu naisvartalon osa kautta historian. Vuosisatoja kestänyt korsettimuoti on tästä hyvä esimerkki, korsetintekijä Kisu Kuivalainen kertoo.

Osa naisten historiaa

Korsetti omaksuttiin 1500-luvulla Espanjan ja Italian renessanssihoveista ensin Euroopan aristokratian käyttöön ja vähitellen muun väestön pariin. Korsetin suosioon Ranskassa vaikutti 1550-luvulla kuningatar Catherine de Medici, joka halusi hoviinsa vain kapeavyötäröisiä kaunottaria.

Lähes koko 1800-luvun ajan naisvartalo oli nyöritettynä korsettiin. Naiset tottuivat korsetin pitoon jo varhaisesta iästä alkaen, ja heidän vyötärönsä muovautui lapsuudesta asti luonnollista hoikemmaksi.

Ranskan vallankumouksen myötä korsettien käyttö väheni maassa hetkellisesti, kun aristokratian rivit harvenivat ja valloillaan oli vapauden ja tasa-arvon tunnelma. Jopa Napoléon Bonaparte puhui niiden käyttöä vastaan.

Ajan kauneusihanne kuitenkin vaati vartalon nyörittämistä korsettiin. Ompelukoneiden kehitys 1850-luvulla mahdollisti vaatteiden massatuotannon. Ennen käsintehtyjä korsetteja pystyttiin nyt valmistamaan miljoonien käyttöön edullisemmin.

Myös herrasmiehet ovat käyttäneet korsetteja. 1800-luvun alussa "dandyt" innostuivat kureliivien käytöstä. Miehet ovat kautta aikojen pitäneet niitä lievittääkseen selkäkipuja, kuten Yhdysvaltain presidentti John F. Kennedy.

Korsetin valtakausi oli 1800-luvun lopulla, jolloin sitä käytettiin päällysvaatteena ja materiaalina olivat silkki ja satiini.

Vartaloihanne muokkaa korsettia

1910-luvun lopulla ihanteeksi nousi poikamainen naisvartalo. Naiset kokivat välttämättömäksi tukeutua korsettien apuun näyttääkseen "oikeanlaiselta" eli lattarintaisilta ja vyötäröttömiltä poikatytöiltä. Alusvaatteet keskittyivät litistämään vartaloa.

Keskivartaloa muokkaavat korsetit jäivät pikku hiljaa pois käytöstä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. 1920-luvulla enää 20 prosenttia naisista käytti vanhanaikaista korsettia. Niistä muokattiin kevyempiä sukkanauhaliivejä ja korseletteja, jotka antoivat tukea keskivartalolle.

– Usein kuulee sanottavan, että nainen "vapautui" korsetista 1900-luvun alussa. Tämä ei pidä paikkaansa. Korsetti vain muuntui tuolloin materiaalin ja mallin osalta. Siitä tuli edeltäjiään käytännöllisempi ja mukavampi, Kuivalainen kertoo.

Modernimmat alusvaatteet olivat kuitenkin valtaamassa alaa. Toisen maailmansodan aikana monet korseteissa käytetyt materiaalit hyödynnettiin sotateollisuuden tarpeisiin ja esimerkiksi Englannissa korsettien valmistus jopa kiellettiin joksikin aikaa.

Dior palauttaa korsettimuodin

Korsettien taka-alalle jääminen jatkui 1940-luvun loppupuolelle asti, jolloin kurvikkuutta korostava muoti nousi esiin.

– Käänteentekevää oli Christian Diorin New Look -malliston naisellisuutta korostava siluetti. Dior lanseerasi Merry Widow -korsettimallin, jota myytiin yli kuusi miljoonaa kappaletta vuosittain, Kuivalainen kertoo.

1950-luvulla vyötäröä muokattiin kapeaksi kevyillä ja joustavilla vyötärökorseteilla. Rinnat nostettiin puolestaan liioitellun korkealle erilaisten topattujen ja tikattujen liivien avulla.

Pitkälle 60-lukua uskottiin, että käyttämällä korsettia voitiin säilyttää vartalo nuorekkaana ja ennaltaehkäistä veltostumista. Minihameen tulemisen myötä sukkahousut syrjäyttivät aiemmat sukkateollisuuden tuotteet. Korsetin ohella myös sukkanauhaliivit jäivät pois yleisestä käytöstä.

– Usein ajatellaan, että korsetin poisjääminen naisen aluspukeutumisessa vapautti naisen ruumista säätelevistä kahleista. Itse asiassa tilanne on varsin päinvastainen: kauneusihannetta toteuttaakseen naisen on nyt itse luotava oma lihaksista koostuva korsetti. Vartaloon kohdistuvat ponnistelut ovat moninkertaistuneet, Kuivalainen sanoo.

Näkymättömät alusvaatteet

1970-luku toi aluspukeutumiseen "näkymättömän" alusvaatetuksen idean. Tärkeintä oli mukavuus, alusasut eivät saaneet näkyä vaatetuksen alta. 1980-luvulle oli tyypillistä poven korostaminen. Uutta oli luonnollisempaa vartalolinjaa tukeva alusvaatetus, joka ei esimerkiksi kohottanut povea toppauksin.

Vaatetuksen vyötärölinja alkoi 90-luvun kuluessa vähitellen laskea kohti ylälantiota. 2000-luvulle tultaessa vyötärölle päätyviä vaatteita on ollut yhä vaikeampi löytää. Sukkahousuista alkaen kaikki asusteet loppuvat ylälantiolle ja esimerkiksi stay up -sukat syrjäyttivät sukkasukkanauhaliivien aseman.

Nykyään korsetteja valmistetaan päällysvaatteiksi. Muodissa korsetti on tehnyt hetkellisiä paluita, yleensä popkulttuurin tai haute couture -muodin innoittamana. Viimeksi korsetti oli näyttävästi esillä vuoden 2001 syksyn muodissa – samaan aikaan ilmestyi Moulin Rouge! -elokuva.


Teksti: MTV3 Helmi / Leena Salo

Lähteet: Kisu Kuivalainen, Wikipedia.org, petticoated.com

Kuvat: Shutterstock, Wikipedia.org, Kisuline/Ville Virtanen

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.