Kun alkuvuonna koronatilanne synkkeni, näyttää verkko-ostelu menestyneen. Keskon myynti ruoan verkkokaupassa kasvoi alkuvuonna yli 300 prosenttia.
Kesko on tehnyt historian parhaan ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa, kertoo pääjohtaja Mikko Helander. Koronatilanne paisutti päivittäistavaroiden kaupankäyntiä, mutta myös rakennustarvikkeet ja autot kävivät hyvin kaupaksi alkuvuonna.
Keskon vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi tammi-maaliskuussa 116,2 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 65,1 miljoonaa. Kasvua liikevoittoon kertyi siis yli 50 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto jatkoi viime vuoden tasolla ja oli noin 2,5 miljardia euroa.
Päivittäistavarakaupan puolella liikevaihto kasvoi kolme prosenttia 1,36 miljardiin euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto paisui yli 81 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin voittoa kertyi hieman yli 60 miljoonaa euroa.
– Päivittäistavarakaupassa vahvuutemme on laaja kivijalkakauppaverkosto yhdistettynä tehokkaaseen ruoan verkkokauppaan sekä hyvin toimiva kauppiasmalli, Helander luonnehtii tiedotteessa.
Keskon päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi alkuvuonna 6,1 prosenttia, mikä päihittää Päivittäistavarakauppa ry:n arvion markkinan kokonaiskehityksestä. Kasvuarvio kokonaiskehityksestä alkuvuodelle on 5,8 prosenttia.