Ruuhkatilanteesta johtuen puhelinpalvelun tuottava Uudenmaan Päivystysapu on kouluttanut lisää väkeä vastaamaan puheluihin.
Koronavirus on tukkinut Uudenmaan päivystysapu -puhelinsoittopalvelun, joka kattaa kaikki Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin kunnat Helsinkiä lukuun ottamatta.
– Emme anna arviota tyypillisestä jonotusajasta, sillä tilanne elää koko ajan. Pahimmillaan meillä on ollut useiden tuntien jonotusaika, Uudenmaan päivystysavun tiedottaja Taru Tukiainen kertoo MTV uutisille.
Linjat ovat olleet ruuhkaisia jo jonkin aikaa ja myös THL:n johtaja Mika Salminen on vedonnut ihmisiin, etteivät he soittaisi lievien oireiden vuoksi.
– Vetoamme nyt asukkaisiin, että terveydenhuoltoon oltaisiin yhteydessä vain, mikäli on kiireellisen hoidon tarpeessa. Koronavirusepäilyissä tulee olla yhteydessä ainoastaan, mikäli vointi on sellainen, ettei kotihoidolla pärjää, Tukiainen neuvoo.
Tukiainen muistuttaa, että THL:n sivuilta löytyy tietoa koronaviruksesta sekä kotihoito-ohjeet, joihin jokaisen kannattaa hänen mukaansa tutustua. Yleiset koronavirukseen liittyvät kysymykset puolestaan tulee suunnata kansalliseen .
