Koeajossa kovakattoinen Mazda MX-5 RF – coupé ja roadster samassa paketissa

Mazda MX-5 on maailman myydyin kaksipaikkainen avoauto. Vuoden 1989 ensiesittelyn jälkeen auto sai nyt ensimmäistä kertaa kovan katon.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Voimalinjasta
  • Tyylikkäästä kattolinjasta

Emme tykänneet

  • Ohjauspyörän puuttuvasta etäisyyssäädöstä
  • Pienistä tiloista

Hinta alkaen 41 556 €
Koeajoauto 42 580 €

Autojen teholukemat ovat nousseet hurjasti muutamassa kymmenessä vuodessa. Niin sanotun GTI-luokan autojen tehot ovat lähes tuplaantuneet noin 150 hevosvoimasta, mutta samalla myös autojen koko ja paino ovat kasvaneet. Mazda MX-5 tekee tähän trendiin poikkeuksen, sillä se on edelleen hyvin lähellä 80-luvun lopulla esitellyn ensimmäisen sukupolven mittoja alle neljän metrin kokonaispituudellaan.

Nykyinen neljännen sukupolven MX-5 näki päivänvalon loppuvuodesta 2014. Tänä vuonna mallisto täydentyi ensimmäistä kertaa kovakattoisella versiolla, jolla tavoitellaan enemmän kavokattoisten autojen faneja. Rakenne on kuitenkin avattavissa targa-tyyliin, eli katon keskimmäinen palkki on mahdollista piilottaa sähköisesti takalasin alle. Rakenne tuo lisäpainoa autolle noin 30 kiloa, mutta suurempi muutos ja useimmille se merkittävämpi on aiempaa linjakkaampi ulkonäkö. Tyylikkäästi laskeva C-pilaria antaa MX-5 RF:lle selkeästi oman muotonsa.

Lievästi kasvanut massa ei pilaa MX-5:n parasta aluetta, eli hauskaa ajettavuutta. Kun liikuteltavaa on kohtuullisesti, riittää siihen nykymittapuulla varsin vaatimattomat tehovarat. Keveys tekee myös itse ajamisesta huomattavasti hauskempaa, kun kaiken aikaa ei tarvitse taistella fysiikkaa vastaan. Keveys yhdessä takavetoisuuden ja lyhytliikkeisen manuaalivaihteiston kanssa tuo auton käytökseen leikkisyyttä, joka on varsin harvinaista nykypäivänä. Yksinkertaisuudessaan MX-5 on todella hauska ja tasapainoinen kokonaisuus.

Mazda MX-5 RF nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden seitsemännessä jaksossa maanantaina 30.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ MX-5:n kovakattoinen versio.

KENELLE Rättikattoja välttelevälle, mutta ajamisesta ja avoautoilusta nauttivalle.

AJETTAVUUS Mazda MX-5 tiiviistää hyvin, mistä ajamisen hauskuudessa on kysymys; se on kevyt, kompakti ja tottelee kuljettajan käskyjä terävästi. Samalla kokonaisuus on kuitenkin tieliikenteeseen juuri riittävän mukava. Vauhdin kasvaessa ja esimerkiksi ratakierroksia ajettaessa alusta voisi olla aavistuksen jämäkämpi. Kokonaisuutena MX-5:n paras puoli on, että se on hauska ja viihdyttävä ajettava kaikissa ympäristöissä.

SUORITUSKYKY Nykypäivänä 160 hevosvoimaa ei kuulosta paljolta, mutta se riittää liikuttamaan noin 1 100 kiloista koria varsin iloiseen tahtiin. Nykypäivänä vapaast hengittävä moottori on suorastaan harvinaisuus, mutta Mazdan ratin takana ei ole kaivanneeksi turboa. Moottori vääntää ja vetää puhtaasti hyvin alhaisilta kierroksilta aina rajoittimelle saakka. MX-5:n vahvuus on aina ollut tasapainoinen kokonaisuus, ja tässäkin tapauksessa ajettavuus on hyvin tasapainossa voimavarojen kanssa. Rataolosuhteissa autoon toivoisi jo muutaman kierroksen jälkeen lisää tehoa, sillä ominaisuudet riittäisivät enempäänkin. Mainitsemisen arvoinen asia on myös aina 2,0-litraisen moottorin yhteydessä tuleva lukkoperä, joka tekee viimeisen silauksen auton ennakoitavuuteen.

TILAT MX-5:n lähtökohtana on aina ollut pieni koko ja keveys. Tämä näkyy ja tuntuu myös sisätiloissa, jotka ovat nykyautoksi varsin pienet. Yli 190 senttisellä pää ottaa kattoon, ja apukuljettajan paikalla jo 180 senttinen joutuu viemään istuimen ääriasentoon. Tämän mittaiselle ergonomia kuitenkin osuu kohdalleen suhteellisen hyvin ohjauspyörän puuttuvasta pituussäädöstä huolimatta. Tavaratila on myös teemaan sopivan kompakti, mutta riittää kahden ihmisen viikonlopputarpeisiin.

MALLISTO MX-5 on tarjolla kahdella moottorivaihtoehdolla (131 ja 160 hv), mutta kovakattoinen RF on aina varustettu tehokkaammalla moottorilla. Lisähintaa kovakattoisuudesta pitää maksaa noin 3 000 euroa. Koeajetun Premium Sport -varustelun lisäksi tarjolla on Luxury Sport, joka tuo vajaan 5 000 euron hintaan esimerkiksi paremmat penkit, urheilullisemman alustan, laadukkaamman äänentoiston, aktiiviset ajovalot, kuolleen kulman varoituksen sekä start-stop-järjestelmän.

Mazda MX-5 RF Premium Sport
Polttomoottori
1 998 cm3, R4
Teho 118 kW (160 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 4 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Takaveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 161 g/km
Mitat Pituus 3 915 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 230 mm, akseliväli 2 310 mm
Omamassa 1 120 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 130 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat