Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV: luottoyhtiö Bondora on rikkonut lakia tarjoamalla liian kalliita luottoja

Lehtikuva
Julkaistu 11.01.2023 10:44(Päivitetty 11.01.2023 11:13)

MTV UUTISET – STT

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan luottoyhtiö Bondora on rikkonut lakia tarjoamalla kuluttajille kalliimpia luottoja kuin laissa sallitaan.

KKV:n mukaan Bondora ei ole laskenut kaikista luottoihin liittyvistä palveluistaan perimiään maksuja luottokustannuksiksi. Luottokustannusten ylärajasta säädetään laissa, ja KKV:n mukaan Bondoran hinnoittelumalli ylittää lain määräämän kustannuskaton.

Käytännössä Bondora on tarjonnut kuluttajille kolmea erillistä palvelua, joista perittyjen maksujen yhtiö ei ole katsonut olevan luottokustannuksia. Palveluilla kuluttaja on voinut muun muassa tehdä muutoksia luottonsa maksuaikatauluun ja maksaa luottoa ennenaikaisesti takaisin.

KKV:n näkemyksen mukaan palveluiden kustannukset johtuvat suoraan kuluttajan ja yhtiön välisestä luottosuhteesta. Tästä syystä maksut pitäisi laskea osaksi luottokustannuksia, tiedotteessa sanotaan.

Myös korkoa on peritty KKV:n mukaan laittomasti

Bondora on lisäksi perinyt toissa vuoden marraskuuhun asti asiakkailtaan kustannusta, jota yhtiö on itse nimittänyt luoton koroksi, KKV kertoo.

KKV:n mukaan kyseessä ei kuitenkaan ole ollut lain tarkoittama luoton korko vaan muun luottokustannuksen kaltainen kulu.

KKV:n tulkinta perustuu siihen, että Bondora on perinyt korkoa koko luottosuhteen ajan alkuperäiselle luoton pääomalle eikä jäljellä olevalle pääomalle. Bondora on KKV:n mukaan rikkonut luottojen lakia myös tällä menettelyllään.

Lue myös: Yritys on piinannut Jounia perättömillä laskuilla vuosia – nyt velkaa peritään jo oikeudessa asti: "Järjestelmän vika, jota yritys hyväksikäyttää"

KKV:n tiedotteessa viitataan vuonna 2019 voimaan astuneeseen luottojen hintasääntelyyn. Lain mukaan luotosta saa periä korkeintaan 20 prosentin vuosittaista korkoa, joka lasketaan kulloinkin maksamatta olevasta pääomasta.

Lisäksi luotosta perittävien muiden kulujen päiväkohtainen määrä saa olla korkeintaan 0,01 prosenttia alkuperäisestä luoton määrästä tai luottorajasta. Muiden kustannusten määrä ei saa kuitenkaan ylittää 150:tä euroa vuodessa.

Yhtiön toimintaan puututtiin jo viime kesänä - yhteistä säveltä ei ole löytynyt

KKV:n tiedotteessa kerrotaan, että kuluttaja-asiamies on viemässä Bondoran tapauksen markkinaoikeuteen. Asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää 150  000 euron sakon uhalla Bondoraa jatkamasta menettelyään, jonka KKV katsoo laittomaksi.

Oikeustoimet johtuvat KKV:n mukaan siitä, että Bondoran kanssa ei ole päästy asiassa yhteisymmärrykseen.

KKV tiedotti jo viime kesäkuussa vaatineensa Bondoralta korjauksia yhtiön tapaan periä liian suuria kuluja tarjoamistaan luotoista.

Lisää aiheesta:

KKO: Luottoyhtiöt peittelivät luoton todellisia kustannuksia – maksuja voi periä takaisin"Ei ole kyse mistään perusteettomista saatavista" – näin kohusähköyhtiö vastaaSähköyhtiö lähetti aiheettomia laskuja useille asiakkaille – KKV pyytää poliisia tutkimaanOle tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"Yhtiö laskutti sähköstään ennakkoon eikä palauttanut liikamaksuja: Kuluttajavirasto saanut satoja yhteydenottoja – "Räikeää piittaamattomuutta"Pikavippifirmat saivat Business Finlandin koronatukea – jättikorolla varustettuja luottoja myynyt yritys sai valtiolta 100 000 euroa
TalousLait ja lainsäädäntöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 14:10
    Telakkateollisuus

    Suomeen ensimmäinen uusi telakka yli 30 vuoteen

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 10:13
    Asuminen

    Nämä kaupungit ovat parasta A-ryhmää

  • 09:44
    Pöllöraati

    Teboilin pelastus Venäjä-sumutus? "Sama mies Suomessa aina, kun pitää pelastaa jotain Putinille hyödyllistä"

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija