Kinkku edelleen joulupöydän vakio

Kinkku pitää pintansa joulupöydässä tänäkin vuonna. Finfood Lihatiedotuksen tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kolmeen neljästä suomalaistaloudesta aiotaan hankkia kinkku.

Kinkun kotimaisuus on tärkein ostoperuste valtaosalle talouksista. Sadasta kinkun ostoa suunnittelevasta 92 aikoo hankkia juuri kotimaisen kinkun. Kotimaisuus ostoperusteena on kasvanut noin neljä prosenttiyksikköä joulusta 2003.

Suomen Gallup Elintarviketiedon toteuttamaan tutkimukseen haastateltiin reilu 600 yli 15-vuotiasta suomalaista. Finfood Lihatiedotus on selvittänyt suomalaisten kuluttajien kinkunhankintasuunnitelmia vuodesta 1998, eikä niissä ole juurikaan tapahtunut muutoksia.

Perinteinen kinkku säilyttänyt suosionsa

Vaikka muuten syötäisiinkin modernisti, joulupöydän runsaat perinteet kinkkuineen, rosolleineen ja laatikoineen halutaan säilyttää. Juhlakinkut ovat useimpien perheiden valinta. Niissä luuttoman lihan jatkeeksi on jätetty potkaluu.

Perinteinen kinkku on kuitenkin edelleen säilyttänyt suosiotaan. Kappalemäärin laskettuna täysin luuttomia kinkkuja ja juhlakinkkuja myydään eniten. Valtaosa kinkuista myydään pakastettuina ja vain viidennes kinkuista on tuoresuolattuja.

Kulutus pysynyt lähes ennallaan

Joulukinkkujen kulutus on pysynyt melko vakiona. Viime vuonna kinkkua syötiin Suomessa noin kuusi ja puoli miljoonaa kiloa, josta tuonnin osuus oli alle kymmenen prosenttia. Tämä on samaa tasoa kuin edellisenä jouluna. Kinkkuja tuotiin pääasiassa Tanskasta ja jonkin verran myös Saksasta.

Kalkkunakin maistuu

Neljännes kaikista tutkimukseen vastanneista ei aio ostaa kinkkua. Kinkkua hankkimattomien määrä onkin hiukan kasvanut parin viime vuoden aikana.

Kuusi sadasta vastaajasta sen sijaan kertoi hankkivansa joulupöytään kalkkunan. Seitsemän vastaajaa sadasta kertoi hankkivansa kinkun ja kalkkunan.

(Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat