Kiinalaisravintola päätti punnita asiakkaat – päätyi ripeästi pyytämään anteeksi

Ruokahävikistä nousi kohu – MTV kysyy nyt buffet-ruokailijoilta, tuliko tänään otettua liikaa ruokaa lautaselle 9:21
Video: Suomalaisetkin heittävät pois syömäkelpoista ruokaa

Kiinalaisravintola on nopeasti pahoitellut eilen lanseeraamaansa käytäntöä punnita asiakkaat osana ruokahävikin vähentämiseen pyrkivää kampanjaa.

Changshassa sijaitseva pihviravintola sai osakseen arvosteluryöpyn Kiinan sosiaalisessa mediassa.

Presidentti Xi Jinping vetosi aiemmin tällä viikolla kansalaisiin, jotta nämä lopettaisivat ruoan heittämisen hukkaan. Koronaviruspandemia ja viime kuun vakavat tulvat ovat nostaneet ruoan hintaa.

Monet ravintolat ovat presidentin vetoomuksen jälkeen pyytäneet asiakkaitaan tilaamaan yhden annoksen vähemmän kuin pöydässä on ruokailijoita ja näin muuttamaan tapaa tilata ylimääräistä ruokaa ryhmäaterioille.

China News Servicen mukaan pihviravintola pyysi asiakkaita nousemaan vaa'alle ja syöttämään tietonsa sovellukseen, joka sitten suositteli annosvaihtoehtoja asiakkaan painon ja ruoan kalorimäärän perusteella. Sosiaalisessa mediassa on levinnyt kuvia ravintolasta, jossa on ollut esillä muun muassa iskulause "operaatio tyhjä lautanen".

Ravintola ilmoittaa olevansa syvästi pahoillaan tavasta, jolla se tulkitsi kampanjaa. Sen mukaan alkuperäinen ajatus oli kannustaa vähentämään hävikkiä. Ravintola painottaa myös, ettei asiakkaita pakotettu punnitukseen.

Lue myös:

    Uusimmat