Keskustelu Keken kanssa: Mikä on parhaimman näköinen F1-auto?

Formula ykkösten vuoden 1982 maailmanmestari Keke Rosberg ja MTV3.fin moottoriurheilutoimittaja Jani Merimaa istuivat alas keskustelemaan formula ykkösten muuttumisesta 1980-luvulta nykypäivään. Keskustelun toisessa osassa puhe on F1-autoista.

Merimaa:

Jos järjestettäisiin äänestys kaikkien aikojen parhaimman näköisestä F1-autosta, niin Sennan Lotus musta-kulta-värityksessä voittaisi ainakin minun mielestäni sen äänestyksen.

Rosberg:

- Minä sanoisin heti, että se oli Andrettin Lotus, joka oli todella innovatiivinen ja kaunis auto. Se oli ensimmäinen aerodynaamisesti kauniiksi tehty auto. Jos katsotaan jotain Monacon historic-kisaa, niin kyllä siellä on todella hienoja autoja 50-luvultakin. Jokainen aikakausi luo omat sankarinsa niin autoina kuin miehinäkin.

Mihin F1-autojen kanssa ollaan menossa kymmenen vuoden päästä?

- Pelkään tietenkin sitä, että ajetaan sähköautoilla ja jokaisella on takasiiven alla kovaäänien tuottamassa moottorin meteliä. Jotain tällaista kauheaa tietenkin tapahtuu.

Miten paljon autoja voidaan standardoida?

- Olemme jo nyt erittäin vaarallisella alueella. Autoja standardoidaan aivan liikaa. F1 ei voi olla mikään merkkiluokka. Sitä varten meillä on GP2.

Kehityskulku ei ole ollut sinun mieleesi?

- On naiivia kuvitella, että voitaisiin pitää määrätynlaiset säännöt, jotka eivät johtaisi johonkin kauheaan lopputulokseen, koska meillä on niin viisaita insinöörejä ja teknisiä mahdollisuuksia, että ellei niitä koko ajan leikata, niin me päädymme avaruusaluksiin.

- FIA:lla on neljä insinööriä, jotka yrittävät keksiä parempia sääntöjä. Heitä vastaan taistelee tiimien puolella 500 insinööriä. On aivan selvää, missä se voima on. Se on tiimeillä, minkä vuoksi tilanne on epäreilu. Sen takia sääntöjen laatiminen on niin vaikeaa.

Miksi maaefekti aikoinaan kiellettiin F1-autoista?

- Meillä oli 6-pyöräinen Williams kehitteillä. Silloin alkoi tulla jo tietokoneanalyysiä. Tietokoneen mukaan auto olisi oikean painoisena ollut kierrosajoiltaan 13 sekuntia nopeampi kuin muut. Joku muukin oivalsi tämän, minkä takia se kiellettiin. Sitä ei kovin pitkälle ehditty kehittää. Silloin ei edes ymmärretty maaefektin käyttöä vielä täysin, koska silloin ajettiin pienillä malleilla pienissä tuulitunneleissa. Tarkkuus oli niin huono. Sen takia myöhemmin siirryttiin isoihin malleihin ja isoihin tuulitunneleihin. Nythän sitä on jo rajoitettu, eli täysikokoisella autolla ei enää saa testata tuulitunnelissa. Homma rupesi menemään kustannuksiltaan jo aivan älyttömäksi.

- Kun aikanaan testattiin 1:5-malleilla, niin virtauksien sääteleminen oli huonoissa tunneleissa kamalan vaikeaa verrattuna nykypäivään. Tien pintaa simuloivat liikkuvat hihnat alkoivat tulla mukaan vasta silloin, kun aiemmin alla oli vain kiinteä lattia. Kaikki informaatio oli siihen asti aivan merkityksetöntä.

- Maaefektiä ei voisi nykyisen tietotaidon aikana enää edes kuvitella. Kun -83 autoihin tuli tasainen pohja, niin sekin jouduttiin äkkiä määrittelemään paremmin, kun tätäkin sääntöä osattiin kiertää.

V12-moottorista on tultu alas 30 vuodessa. Onko näin ollut pakko menetellä, mitä mieltä olet?

- Ongelma tässäkin on kustannukset, kierrosluvut ja kaikki. Mitä enemmän kierroksia, niin sitä kalliimmaksi tämä homma menee.

Juttusarjan muut osat julkaistaan seuraavasti:

17.8. Miksei Nordschleifella enää ajeta?

18.8. Televisio on tehnyt lajin

19.8. Pitääkö tallikaverien olla kaverukset?

Lue myös:

    Uusimmat