EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari on antanut kovia lausuntoja liittyen uusien polttomoottoriautojen myyntikieltoon. Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.
Vasta parisen viikkoa sitten Euroopan parlamentin ja jäsenmaita edustavan neuvoston neuvottelijat pääsivät sopuun uusia autoja koskevista päästörajoituksista, joiden mukaan vuonna 2035 kaikkien Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen tulisi olla päästöttömiä.
Käytännössä kyse oli siis uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä.
Kului hetki, ja nyt EU:n sisämarkkinakomissaari Thierry Breton haluaa tarkastella kieltoasiaa Politico-lehden haastattelussa ”realistisemmin ja kylmäpäisemmin”. Bretonin mukaan näyttää siltä, että EU:n tavoite polttomoottorikiellolle on alan teollisuudelle liian kova.
Lue myös: Pitääkö uusien autojen polttomoottorikieltoa lykätä? – "Veikkaan, että EU joutuu perääntymään"
Polttomoottorikieltoa voidaan viivästyttää
Vaikka polttomoottorikielto on keskeinen osa EU:n suunnitelmaa vähentää päästöjä 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, polttomoottorin kieltolaki voidaan Bretonin mukaan avata uudelleen vuonna 2026, jotta lain voimaantulopäivää viivästytettäisiin ja autoteollisuudelle annettaisiin enemmän aikaa lisätä sähköautojen tuotantoa.