Kauppa: Hinnat nousevat, jos marketit eivät saa tontteja

Nykyistä tiukempi linja kauppakeskusten rakentamisessa uhkaa nostaa hintoja ja viedä työpaikkoja, arvioi alan yrityksiä edustava Kaupan liitto.

- Esimerkiksi vuokrat varmaan nousevat. Jos tulee pulaa tonteista ja jos tulee niukkuutta siitä, mihin voidaan kaavoittaa, niin totta kai se vaikuttaa hintatasoon, sanoi järjestön toimitusjohtaja Juhani Pekkala työryhmän julkistettua ehdotuksensa.

Työryhmän ehdotus lähtee siitä, että suuret liikkeet sijoitetaan ensisijaisesti keskustaan tai ainakin hyvien liikenneyhteyksien päähän. Kunnat eivät voisi enää sooloilla isojen kauppakeskusten rakentamisessa, ja erikoiskauppaa kohdeltaisiin yhtä tiukasti kuin päivittäistavarakauppaa.

Kaupunkitutkija pitää markettien halpuutta harhana. Tavaraa olisi tehokkaampaa kuljettaa suurissa erissä kauppaan lähelle kuluttajaa kuin panna asiakas ajamaan kauppakeskukseen.

- Kuluttajalta menee enemmän aikaa siihen, kun hän menee etäällä asumispaikastaan oleviin ostospaikkoihin ja maksaa itse kustannukset omasta bensatankistaan, muistutti vapaa tutkija Kaarin Taipale, joka on väitellyt yhdyskuntasuunnittelusta.

"Tekosyitä keksitään"

Uudistuksiin ajaa taistelu ilmastonmuutosta vastaan. Liikenne tuottaa neljänneksen kasvihuonekaasupäästöistä, ja asiointiliikenne on kasvanut nopeasti. Raportin tilaaja, asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok.) arvioi, että työryhmän keinot tepsivät päästöjen kasvuun.

- Päästöt vähenevät ainakin suhteessa siihen, mitä tapahtuisi, ellei näitä tehtäisi, Vapaavuori arvioi.

Kaupan liitto kannattaa periaatteessa liikkeiden sijoittamista keskustaan. Taajamissa on kuitenkin vain vähän vapaita tontteja, eikä "moni erikoiskauppa luontaisesti sovellu keskusta-alueelle", järjestö muistutti.

Työryhmän jäsen, kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.) varautui kritiikkiin jo raportin julkistamistilaisuudessa. Hän on myös hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija.

- Periaatteessa kannatetaan päästöjen vähentämistä, mutta sitten kun niitä pitää oikeasti tehdä, niin kyllä niitä tekosyitä sitten keksitään, ettei nimenomaan tätä toimenpidettä saa tehdä, Tynkkynen huomautti.

Työpaikkojen puolesta pelätään

Uudistukset veisivät Kaupan liiton mukaan työpaikkoja, kun liikkeitä ei enää rakennettaisi samaan tahtiin kuin tähän asti.

- Kaupan investoinnit pitävät nyt hyvin talouselämän pyöriä pyörimässä ja antavat rakennusteollisuudelle paljon töitä. Investointitahti varmasti hidastuisi merkittävästi, Pekkala arvioi.

Viime vuonna Suomessa oli ympäristöministeriön mukaan meneillään lähes 200 seudullisesti merkittävää hanketta, esimerkiksi kauppakeskuksia ja automarketteja. Lama on jo karsinut aikeita rakentaa uusia myymälöitä.

Kaupunkitutkija kysyy, kuinka kauan uusia työpaikkoja voidaan luoda rakentamalla uusia kauppoja. Osa kustannuksista jää veronmaksajien harteille, kun alueelle pitää tehdä tiet ja muu infrastruktuuri. Samaan aikaan vanhat taajamat uhkaavat autioitua.

- Kaiken kukkuraksi pitää vielä juna-asemakin sinne saada ja metroasemakin. Näin se viherpestään, Taipale sanoi.

Katso Aino Huilajan juttu

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat