Suomen Kansallisooppera ja -baletti on menettänyt lipputuloja reilun vuoden hiljaiselon aikana kolmetoista miljoonaa euroa.
– Toisaalta rahaa on myös säästynyt, kun esityksiä ei ole ollut. Koronatukia talo on saanut tänä vuonna neljä miljoonaa euroa, joten talous on juuri ja juuri nollilla. Elokuu on talolle tärkeä lipunmyyntikuukausi, mutta se menetettiin, koska tilanne oli epävarma, sanoo viestintäjohtaja Liisa Riekki Suomen Kansallisoopperasta.
Nyt korona-aika rajoituksineen on ohi ja esitysten lippuja on vapautunut myyntiin. Tanssijat ovat innoissaan, kun yleisörajoitukset ovat poistuneet.
Spartacuksen roolissa esiintyvä tähtitanssija Michal Krčmář ei edes tarkkaan muista, milloin olisi esiintynyt täydelle salille.
– Olen onnellinen. Olemme siunattuja, kun pääsemme esittämään viimein täysille saleille. En edes muista, millloin viimeksi oli täysi sali – siitä on lähes kaksi vuotta
Bolshoin käyntikortti ulkomailla
Perjantaina ensi-illassa nähtävä Spartacus kantaesitettiin jo 50-luvulla Neuvostoliitossa, missä antiikin Rooman kapinallisten johtajaksi noussut orja nimitettiin historialliseksi sankarihahmoksi. Miehistä voimaa uhkuvasta baletista tulikin Bolshoin käyntikortti myös kiertueilla Neuvostoliiton ulkopuolella. Tarina on nähty myös valkokankaalla, jossa pääroolissa on Kirk Douglas.
Baletti on esitetty Suomessa viimeksi viisivuosikymmentä sitten, mutta pölyt on pyyhitty ja esitys on yhä ajankohtainen monella tapaa.
