Kallis kerosiini verotti Finnairin tulosta

Polttoaineen raju kallistuminen nakersi alkuvuonna Finnairin kannattavuutta. Kerosiinin ostoon paloi yhtiön liikevaihdosta jo lähes neljännes, enemmän kuin henkilöstön palkkoihin.

-Toimiala on siirtymässä selvästi vaikeampaan maastoon, luonnehtii toimitusjohtaja Jukka Hienonen.

Polttoaineen lisäksi lentoyhtiöitä rassaa maailmantalouden yleinen epävarmuus, joka vaikeuttaa kysynnän ennakointia. Toistaiseksi Finnairin lennot ovat käyneet kohtalaisen hyvin kaupaksi, vaikka matkustajakäyttöaste tipahti tammi-maaliskuussa hieman, mutta niin kävi muillekin. Euroopan lentoyhtiöiden järjestön AEA:n mukaan keskimäärin käyttöasteet ropisivat 1,4 prosenttiyksikköä.

Finnairin liikevaihto lihoi alkuvuonna yli 9 prosenttia. Veturina oli edelleen Aasian-liikenne, joka kasvoi 23 prosenttia ja toi ensi kertaa enemmän tuottoja kuin Euroopan-reitit.

Finnairin tulos ennen veroja jäi 7,6 miljoonaan euroon, kun se viime vuonna oli 13,4 miljoonaa. Toiminnallinen tulos kuitenkin jopa parani, mikä Hienosen mukaan osoittaa viime vuosien tehostamistoimet oikeaan osuneiksi.

Yhtiön tase on vahva ja liiketoiminnan perusta paremmassa kunnossa kuin monella kilpailijalla. Käteistä ja muita helposti rahaksi muutettavia varoja on kassassa yli 460 miljoonaa euroa. Niitä jemmataan lähivuosien lentokonehankintoihin.

Polttoainekulut halutaan siirtää lippuhintoihin

Kallis kerosiini on viime kuukausina kurittanut hengiltä kuusi lentoyhtiöitä, ja alalla on nähty myös kaksi megaluokan fuusiota. Hienonen povasi myllerryksille jatkoa ja varoitti, ettei Finnairkaan ole kehitykselle immuuni.

Polttoaineen hinta pahentaa etenkin halpayhtiöiden ahdinkoa. Euroopan noin 50 halpalentoyhtiöstä vain viisi teki viime vuonna voitollista tulosta, ja rivit saattavat nyt harveta.

Finnair pyrkii siirtämään polttoainekuluja lippujen hintoihin, mutta alan ylikapasiteetin vuoksi se on hankalaa.

Yhtiötä närästää Italian valtion päätös tukea konkurssin partaalla hoippuvaa Alitaliaa 300 miljoonan euron lainalla. Finnair vaatii EU-komissiota puuttumaan tukiaisiin, sillä tekohengitys vääristää kilpailua ja estää ylikapasiteetin purkautumista.

- On käsittämätöntä, että EU-maa yhä pumppaa rahaa Alitaliaan, vaikka aiemmat valtiontuet on kahteen kertaan todettu laittomiksi. Urheilussakin douppaajat otetaan pelistä pois, Hienonen lijaa.

STM maksaa ylimääräiset Malagan-lennot

Malagan bussiturmasta koitui Finnairille kuluja toistasataatuhatta euroa, kun Aurinkomatkojen ja Finnairin yhteisellä päätöksellä uhrien omaisia lennätettiin useilla koneilla Malagaan. Yksi kone muutettiin ambulanssiksi loukkaantuneiden kuljetusta varten.

Hienosen mukaan poikkeustoimiin ryhdyttiin, vaikka maksajasta ei ollut varmuutta. Nyt sosiaali- ja terveysministeriö on luvannut maksaa ambulanssilennon kulut.

Yhteistyötä vauhditti se, että Aurinkomatkat on Finnairin kokonaan omistama tytäryhtiö. Hienosen mukaan tämä ei välttämättä olisi onnistunut jonkin muun yhtiön tapauksessa ja vastaisen varalle olisi hyvä saada selvät pelisäännöt, kuinka avustuslennoista päätetään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat