Kalle Rovanperä harmissaan aamupäivän haasteista, erikoiskokeet antavat edun kilpakumppaneille – "Alkaa näkyä kellossakin"

1:26imgKalle Rovanperä kertoi, missä Toyota antaa etumatkaa pahimmille kilpakumppaneilleen.
Julkaistu 11.02.2023 13:16
Toimittajan kuva
Riku Hellanto

riku.hellanto@mtv.fi

@RikuHellanto
Toimittajan kuva

Tomi Tuominen

Kalle Rovanperän lauantaiaamupäivä sujui vauhdin kannalta vahvasti, mutta suomalaistähdelle itselleen jäi kaksijakoiset fiilikset.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Suomen MM-ralli 31.7.–3.8.

sunnuntai:

EK19 Ouninpohja 1 klo 10.00

EK20 Ouninpohja 2 Power Stage klo 12.30

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Perjantaina yli 30 sekunnin päähän kärjestä jäänyt Rovanperä sai lauantaille paremman lähtöpaikan, ja Rovanperä aloittikin heti kirinsä kohti kärkisijoja. Suomalaistähti oli päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella toinen ja kolmannella erikoiskokeella tärähti pohja-aika.

LUE MYÖS: EK11: Kalle Rovanperä tykitti komean pohja-ajan! Esapekka Lapiltakin vahva veto – MTV seuraa

Vaikka Rovanperän vauhti onkin ollut hyvää, tarjosi aamupäivä myös haasteita, sillä perjantai-iltana tehdyt säätömuutokset eivät toimineet toivotusti.

– Kaksi ekaa oli aika taistelua auton kanssa. Ei toiminut auto yhtään. Hirveästi aliohjasi. Eiliset säädöt, jotka vaihdoimme, emme ehkä menneet ihan oikeaan suuntaan. Nyt viimeiselle säädettiin siirtymällä ja löytyi viimeinkin se suunta, missä pitää olla, Rovanperä summasi huoltotauolla.

Rovanperä on noussut Ruotsin MM-rallin kokonaistilanteessa jo neljänneksi. Rovanperä uskoo, että ilman aamupäivän haasteita, ero olisi voinut kutistua huomattavasti enemmänkin.

– Vähän jäi harmittamaan nuo pari ekaa. Silti ajettiin näköjään ihan hyvää vauhtia, mutta olisi pystynyt ajamaan niin paljon kovempaakin, että jäi harmittamaan. Viimeinen tuli ihan hyvin, Rovanperä toteaa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä latoi suoraa tekstiä Toyotastaan – "Todella paska ajaa"

Lauantaina ajettavat erikoiskokeet ovat todella nopeita. Norrbyn ja Flodan pätkillä kuljettajien keskinopeus on jopa 140 kilometriä tunnissa. Nopeavauhtiset pätkät eivät suoranaisesti ole Toyotan vahvuus.

– Aika nopeitahan nuo on. Pitkiä suoria ja kaasu pohjassa mennään. Varsinkin se eka on vähän huono. Meidän autossa huippunopeus on aika paljon vähemmän kuin esimerkiksi Hyundaissa. Siinä se alkaa jo tuntua, kun mennään oikeasti pitkiä aikoja rajoittimella. Se alkaa näkyä kellossakin, jos toinen kulkee melkein kympin kovempaa, Rovanperä analysoi.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli