Kaasuputki Venäjältä Eurooppaan Suomen kautta

Venäjältä vedetään kaasuputki Eurooppaan Suomen aluevesien kautta.

Kaasuputkihanke Venäjältä Länsi-Eurooppaan varmistui tänään pääministeri Paavo Lipposen vierailulla Moskovassa. Hanke on Suomelle mieluinen heti rakennusvaiheen aikana. Peräti 20 miljardin markan putkiurakoista suuri osa tullee suomalaisille yrityksille.

Fortum ja Gazprom aloittavat neuvottelut kaasuputken rakentamista varten perustettavan yritysryhmän kokoamiseksi. Tavoitteena on johtaja Tapio Harran mukaan sopia karkeasti kolmen miljardin dollarin eli lähes 20 miljardin Suomen markan suurhankkeen toteuttavan yritysryhmän kokoonpanosta tämän vuoden loppuun mennessä.

-Konsortioon haetaan osanottajiksi pääasiassa sellaisia eurooppalaisia suuryrityksiä, jotka ovat joko suuria maakaasun käyttäjiä tai myyjiä, kertoi Harra. Hän ei halunnut ennakoida konsortion mahdollisia osanottajia. Neuvottelut aloitetaan Harran mukaan "aika lailla välittömästi". Käytännössä kyseeseen tulevat Alppien pohjoispuolisessa Euroopassa, esimerkiksi Saksassa, Ranskassa, Britanniassa tai muissa alueen maissa toimivat yritykset.

Pohjoinen ulottuvuus

Uusien energiansiirtoreittien luominen Venäjältä Länsi-Eurooppaan on olennainen osa EU:n pohjoisen ulottuvuuden aloitetta. Pohjois-Euroopan kaasuputki mahdollistaa venäläisen maakaasun toimitukset Euroopan Unioniin täysin uutta reittiä pitkin ja yhdistää EU:n kaasuverkot Venäjän kaasuhuoltojärjestelmään.

Putki vähentää huomattavasti Länsi-Eurooppaan tällä hetkellä suuntautuvien venäläisten kaasutoimitusten varmuuteen liittyvää riskiä. Uuden pohjoisen kaasuputken tähän astisessa suunnittelussa aikataulutavoitteena on Harran mukaan ollut, että kaasu virtaisi putkessa asiakkaille vuonna vuonna 2010 "plus tai miinus jotain". Käytännössä aikataulu täsmentyy konsortioneuvotteluissa ja keskisen Euroopan maakaasun käyttäjien kanssa käytävissä toimitusneuvotteluissa.

Kaasuputken rakentaminen käy rakennuspäätöksen tekemisen jälkeen varsin nopeasti. Harran mukaan putken rakentamiseen tarvitaan vain 2-3 vuotta. Sitä ennen kuluu kuitenkin "muutama vuosi" teknisiin selvityksiin, suunnitteluun ja muihin putken rakentamisen ja putkilinjan käyttöön oton edellyttämiin paperitöihin.

Kaasuputken kapasiteetiksi on suunniteltu 20 miljardia kuutiometriä vuodessa. Pääosa kaasusta on tarkoitettu Euroopan markkinoille. Venäjältä Eurooppaan rakennettavaa kaasuputkea suunnittelevat energiayhtiöt pyysivät tänään Moskovassa Suomen ja Venäjän hallituksilta sekä Euroopan Unionilta poliittista tukea hankkeen toteuttamiseksi. Yhtiöiden hallitusten puheenjohtajat Matti Vuoria ja Rem Vjahirev jättivät maiden pääministereille yhteisen kirjelmän hankkeen vauhdittamiseksi. Kaasuputken rakentaminen oli esillä Moskovassa pääministeri Paavo Lipposen vierailulla käydyissä keskusteluissa. Niissä esiin nousi myös jo 80-luvun lopulta valmisteltu hanke jättimäisen Stokmanovskojen kaasukentän hyödyntämiseksi.

Helsinki hyötyy

Esimerkiksi Helsingin energiatarpeesta maakaasulla katetaan lähes kolme neljännestä. Ehkä vajaan kymmenen vuoden päästä kaupungin edustalla, meren pohjassa, kaasua virtaa neljätoistakertainen määrä Helsingin vuotuiseen tarpeeseen verrattuna.

Hankkeen kannalta keskeiset energiayhtiöt, venäläinen Gazprom ja Suomen Fortum kertoivat vuosien jahkailun jälkeen vihdoin putken reittivalinnasta. Vielä viime syksynä Suomessa elettiin siinä toivossa, että putki kulkisi Etelä-Suomen halki maata pitkin. Kansallisesta näkökulmasta meriputkeakin pidetään hyvänä vaihtoehtona.

"Stokmanovskojen kaasukenttää hyödynnettävä"

Harran mukaan on selvä, ettei Stokmanovskojea voida jättää huomiotta uuden maakaasuputken suunnittelussa. Venäjän kaasuesiintymien hyödyntämisen painopiste on siirtynyt parin vuosikymmenen aikana yhä pohjoisemmaksi. Barentsinmerellä sijaitseva Stokmanovskojen jättiläisesiintymä on Harran mukaan nyt noussut Venäjän ykköshankkeeksi uusista esiintymistä.

Nyt suunnitellun putkireitin ongelma on Harran mukaan mahdollisten lisäkompressoriasemien sijoittaminen. Fortumin ja Gazpromin kaasuputkihanketta varten perustama North Transgas jatkaa Harran mukaan valmisteluja pohjoisen kaasuputken rakentamiseksi Venäjältä Suomenlahden ja Itämeren kautta Saksaan. Tällä hetkellä todennäköisin vaihtoehto on putki, jossa olisi melko pitkä meriosuus.
-Eri vaihtoehdoista päällimmäisenä on putken vetäminen meriputkena Viipurin seudulta Suomenlahden ja Itämeren pohjaa pitkin Saksaan. Siitä voidaan myös johtaa haaraputkia muihin maihin, sanoi Harra.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat