Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
4:12Kymmenistä Boeingin lentokoneista löydettiin jälleen vikoja – ilmailujohtaja kertoo, uskaltaako koneisiin enää hypätä?Kymmenistä Boeing lentokoneista löydettiin jälleen vikoja

Jo ensimmäisen turman jälkeen tehty riskiarvio paljasti Boeingin katastrofikoneen tuhoisan suunnitteluvirheen – silti vaarallisen 737 MAX:in annettiin kuljettaa matkustajia, miksi?

Julkaistu 16.12.2019 06:18

MTV UUTISET–KAUPPALEHTI

Boeingin tuhoisissa turmissa olleen 737 MAX-lentokoneen sertifiointi ja paluu käyttöön on viivästymässä ensi vuodelle. Kongressin edustajainhuone kritisoi rajusti maan ilmailuviranomaisen FAA:n toimintaa konetyypin turmien yhteydessä.

Edustajainhuoneen liikennekomitean keskiviikkoisessa kuulemisessa tuli julkiseksi, että ensimmäisen, viime syksynä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen FAA suoritti riskianalyysin, jolla se arvioi vakavien onnettomuuksien todennäköisyyttä skenaariossa, jossa 737 MAX:n ongelmalliseksi osoittautunutta MCAS-järjestelmää ei korjattaisi.

Asiasta kertoo Wall Street Journal.

Riskianalyysin mukaan 737 MAX -kaluston ollessa käytössä 30-45 vuoden ajan tuloksena olisi jopa 15 vakavaa onnettomuutta, siis keskimäärin yksi turma kahden-kolmen vuoden välein. Lähtöoletuksena oli, että 99 miehistöä sadasta onnistuisi reagoimaan järjestelmän virhetiloihin proseduurien mukaisesti kymmenen sekunnin kuluessa tilanteen alkamisesta.

FAA:n edustaja totesi ennen kuulemista vastaavien analyysien tyypillisesti yliarvioivan riskin suuruutta, sillä ne ovat tyypillisesti sangen konservatiivisia oletuksissaan.

Tämä ei vakuuttanut liikennekomitean puheenjohtaja Peter DeFaziota (dem.), joka kuulemisen avauspuheessaan ryöpytti ilmailuviranomaista oikein olan takaa:

– Omista laskelmistaan huolimatta FAA päätti heittää noppaa lentomatkustajien turvallisuudella ja antaa 737 MAX:n lentää sillä aikaa, kun Boeing suunnitteli MCAS-järjestelmää uudelleen.

– On traagista, että FAA:n analyysi - joka ei koskaan tullut julkiseksi - osoittautui oikeaksi. Seuraava onnettomuus tapahtui vain viisi kuukautta myöhemmin, kun Ethiopian Airlinesin lento 302 syöksyi maahan maaliskuussa 2019, DeFazio jyrisi.

Ohjeista ei ollut apua

Ensimmäisen onnettomuuden jälkeen FAA arvioi, että Boeing suunnittelisi ja testaisi uudistetun MCAS-järjestelmän noin seitsemässä kuukaudessa. 737 MAX -koneet voisivat jatkaa sillä välin liikenteessä, kunhan vain konetyypin lentäjille kerrottaisiin, miten MCAS:n vikatilanteessa tulee menetellä.

Tämä osoittautui vääräksi arvioksi. Maaliskuisesta Ethiopian Airlinesin turmasta julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan koneen miehistö tiesi, mitä oli tapahtumassa ja toimi ohjeistuksen mukaan.

Lentäjiä oli ohjeistettu kytkemään koneen sähköinen trimmijärjestelmä pois ja trimmaamaan korkeusvakaajan asentoa manuaalisella trimmipyörällä. Tämä ei kuitenkaan onnettomuuskonetta pelastanut - ilmeisesti siksi, että koneen ilmanopeus oli kasvanut liian suureksi, jonka vuoksi taas korkeusvakaajaan vaikuttavat aerodynaamiset voimat tekivät käsivoimin trimmaamisen liian vaikeaksi.

Keskiviikon kuulemisen yhteydessä varmistui, että FAA:n hyväksyntä 737 MAX:n paluulle ei tapahdu vielä kuluvan vuoden aikana.

Lisää aiheesta:

Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?Sadan vuoden vankeus uhkaa: Boeingin testilentäjää syytetään tietojen pimittämisestä onnettomuuteen joutuneista 737 Max -koneistaNuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaViranomaisten kerrotaan tienneen Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten – Suomen ilmailujohtaja MTV:lle: "Konetta ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella"Etiopian ja Indonesian tuhoisat lentoturmat muistuttavat toisiaan: Onko Boeingin automatiikka mennyt liian pitkälle?
Lento-onnettomuudetBoeingKauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • ke14:20
    Lentokoneet

    Kuumottava video: Lentokone rullasi – sitten tulivat liekit

  • 28.8.22:20
    Hävittäjät

    Silmukkatemppu päättyi katastrofiin – hävittäjälentäjä kuoli Puolassa

  • 28.8.12:12
    F-35

    Raportti: F-35 jäätyi Alaskan taivaalle – tuhoutui tulipallona

  • 26.8.19:17
    Ranska

    Hurjaa kieputusta – metsäpaloja sammuttamassa ollut helikopteri putosi järveen Ranskassa

  • 26.8.11:49
    Helsinki-Vantaa

    Helsinki-Vantaan onnettomuudesta uutta tietoa: "Potkurin paloja löytyi 30 metrin päästä"