Jatkaako Kimi Räikkönen F1-uraansa? Asiantuntijat uskovat: yksi tekijä ratkaisee

4:52
Alfa Romeon tallipäällikkö Frederic Vasseur vieraili C Moren Urheilusuoran haastattelussa.

Kimi Räikkösen nykyinen sopimus Alfa Romeon kanssa päättyy kauden 2020 jälkeen. Räikkönen on sanonut, että hän tekee päätöksiä tulevaisuudestaan vasta ajetun sesongin jälkeen. Mutta jatkaako hän? Miten kevään poikkeusajat tai tuleva lyhyempi kausi vaikuttaa hänen päätökseensä?

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden avausviikonloppu ajetaan Itävallassa 3.-5. heinäkuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen, 40, debytoi F1-sarjassa jo kaudella 2001. Tuolloin alla oli Sauber. Täten hänen F1-tarinaansa tuli hieno paluuhetki, kun hän hyppäsi Ferrarilta ex-Sauberille, Alfa Romeolle viime kaudella.

Räikkösen nostalginen paluu alkoi hyvin, kun hän oli pisteillä kisasta toiseen. Alfa Romeon auton suorituskyky kuitenkin heikkeni kauden mittaan. Loppukaudella Alfa Romeo oli letkan häntäpäässä.

Tallissa ei tehty kuitenkaan isompia muutoksia talven ja alkuvuoden aikana. Räikkösen tallikaverina jatkaa italialainen Antonio Giovinazzi.

Tuleva kausi on määrittämässä sen, että haluaako Räikkönen jatkaa F1:ssä vaiko ei.

– Kimille sopii vallan mainiosti se, että hänen ei tarvitse nyt matkustaa mihinkään kaukokisoihin. Jos Alfa Romeo tarjoaa hänelle hyvän auton ja hän pääsee alkukaudella kuuden tai kahdeksan parhaan joukkoon, niin se antaa hänelle varmasti lisävauhtia koko loppukauden ajaksi. Mutta jos alku on fiasko ja hän pyörii sijoilla 17–20, niin silloin kaudesta tulee hyvin pitkä ja tuskainen. Se on varmaan sitten siinä myös uran jatkon suhteen, Räikkösen hyvin tunteva F1-asiantuntija Toni Vilander perkaa suomalaiskuskin tilannetta MTV Urheilulle.

Omanlaisena persoonana tutuksi tulleen Räikkösen lukeminen ei ole mikään helppo tehtävä.

– Veikkaisin itse, että ollaan lähellä sitä pistettä, jossa tämä on hänen viimeinen kautensa F1:ssä. Kimi on itse sanonut, että jos latu maistuu ja tulosta tulee, niin minkä takia pitäisi lopettaa? Toki, perhe-elämä pitää ottaa huomioon, sekin voi pian maistua, C Moren F1-selostaja Niki Juusela miettii.

– On hankala sanoa, että miten Kimi on suhtautunut tähän pitkään lomaan. Viestihän voi olla se, että lomailu on kivaa, eikä ajaminen enää kiinnosta. Totta kai kaikki toivovat sitä, että Kimi jatkaisi, mutta se on hänestä itsestä kiinni, Mika Salo pohtii.

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen näkee, että jatkopäätös kulminoituu yhteen tekijään.

– Tynkäkausi ei ole niinkään määräävä tekijä, vaan se, että näkeekö hän valoa projektin kehityksessä. Se vaikuttaa varmasti hänen motivaatioonsa.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kiinnostavuusarvo

Räikkönen on tällä hetkellä F1-sarjan nestori. Tulevalla kaudella Räikkönen voi nousta kaikkien aikojen tilaston kärkeen ajettujen kisojen määrässä. Räikkösellä niitä on 315. Tilaston kärkinimi Rubens Barrichello ajoi omalla F1-urallaan yhteensä 326 kisaa.

Räikkönen on yhä yksi F1-sarjan suosituimmista kuljettajista. Jäämiehen omanlaatuinen persoona ja tyyli on hurmannut faneja ympäri maailmaa.

Räikkösen markkina-asema on näkynyt myös Alfa Romeolla, joka on muuttunut mainostajien näkökulmassa erittäin houkuttelevaksi tahoksi. Tuoreeltaan Alfa Romeo on tehnyt isoja yhteistyösopimuksia, joissa monissa Räikkösellä on ollut oma roolinsa.

Tältä kannalta kysymys kuuluukin, että kannattaisiko Alfa Romeon pitää Räikkönen tallissa vielä kaudella 2021?

– Markkina-arvon ja brändin kiinnostavuuden kannalta se olisi järkevää. Taas jos ajatellaan nuoria kuljettajia, niin sitten puhutaan toisenlaisesta tilanteesta. Taloudellinen puoli on iso juttu. Lajin kiinnostavuuden kannalta niin sanottu "monipuolisempi kuljettajavalikoima" on myös parempi vaihtoehto, Niki Juusela pohtii kysymystä, johon Ossi Oikarinen jatkaa:

– Ilman muuta hänet kannattaisi pitää. Kimi on niin kokenut ja pistevarma kaveri. Giovinazzi ei ole pystynyt pistämään hänelle kampoihin. En näe, että on mitään syytä, miksei Alfa Romeon kannattaisi pitää Kimi itsellään. Hänen persoonansa tuo tallille yhteistyökumppanuuksia ja kiinnostavuutta – ihan eri tavalla kuin mitä joku aloitteleva kuljettaja toisi, Oikarinen pohtii.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Realismia

Ratkaisevassa roolissa on kuitenkin Alfa Romeon kauden 2020 auton kyvykkyys.

Siihen liittyy isoja kysymysmerkkejä.

– Talvitestit eivät kerro koko totuutta, eikä niistä pysty tekemään johtopäätöksiä. Toki, tässä on pieni pelko siitä, että Alfa Romeon projekti ei ole lähtenyt sellaiseen lentoon, mitä he ovat itse kaavailleet. Pitää toivoa yllätystä. Ylisuorittaminen toisi koko tallille kaivattua energiaa, Toni Vilander pohtii ja jatkaa ratkaisevista näytöistä:

– Sitten kun on ajettu kaksi Itävallan ja kaksi Silverstonen kisaa, niin sitten pystytään sanomaan, että onko autossa vauhtia vai ei. Kysymysmerkkejä on paljon, mutta tässä vaiheessa analyysit tulevat pitkälti fiilispohjalta.

Mika Salo puolestaan varoittaa, että Alfa Romeon arki ei ole välttämättä mitenkään ruusuilla tanssimista.

– Tämä ei ole helppo paikka Kimille. Alfa Romeon autolla ei voiteta, vaan sillä pysytään keskikastissa. Vaikka nimi on vaihtunut, niin siellä pyörii yhä sama henkilökunta ja samat ongelmat.

– Kimi ei tule ajamaan pisteistä joka kisassa. Tuolla autolla ei pääse jatkuvasti kymmenen joukkoon, Salo näkee.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja