F1-talli Ferrari päätti tiistaina, että se ei rekisteröi autojaan F1-sarjaan kaudelle 2010, mikäli kansainvälisen autoliitto FIA:n suunnittelema budjettikatto toteutuu. MTV3:n formula-asiantuntija Jyrki Järvilehto pitää spekulointia Ferrarin jäämisestä pois F1-radoilta vielä toistaiseksi ennenaikaisena, mutta odottaa mielenkiintoista keskustelua kuluvan vuoden aikana.
- Onhan tästä budjettikatosta ja Ferrarin lähtemisestä lajista puhuttu pitemmän aikaa, mutta ei Ferrari ole yksin tässä. Tänä päivänä kun tallien budjetit on satoja miljoonia, niin talleja pitäisi pystyä pienentämään todella paljon ja mahdollisuus kehittää ja tehdä erikoisuuksia autoihin tipahtaa huomattavasti, Järvilehto näkee.
Asia ei kuitenkaan ole Järvilehdon mielestä laisinkaan läpihuutojuttu, eikä koko budjettikattokaan ole mitenkään pomminvarma.
- Ainahan tuota pystyy tietenkin kiertää. Lajin trendi on nyt sellainen, että on näitä uusia tiimejä tulossa mukaan muun muassa Amerikasta ja kaksi Espanjasta. 45 miljoonaa euron budjettikatosta jos puhutaan, niin sen rahanhan löytää monikin talli tulevaisuudessa. Totta kai se tasoittaa paljon tilannetta formula ykkösissä. Silloin suuret ja maineikkaat tiimit ei olisikaan enää niin suuria ja maineikkaita, koska moni muukin talli pystyy tekemään samat jutut.
Järvilehto ei usko, että Ferrarin tiistainen ilmoitus kuitenkaan aiheuttaa vielä muuta kuin vilkkaan keskustelun monien eri instanssien välillä.
- Kyllä Ferrarin lähtö hassulta kuulostaisi, ihan samalta kuin että Monacossa ei ajettaisi GP:tä. Sitä on aika vaikea uskoa. Uskon, että nyt on kova painostus päällä, yritetään löytää niitä oikeita budjettikaton rajoja tulevaisuudelle. Tuo 45 miljoonaahan on aika pieni raha verrattuna siihen, mitä nykyään käytettään. Ferrarin lähtö olisi lajille iso kato ja menetys, mutta en ihan tähän usko.
- Tässä on nyt kova valtataistelu käynnissä. Siellä on FIA, Max Mosley, Bernie Ecclestone ja kaikki tallit. Tässähän on puhuttu kilpailevasta sarjasta, autonvalmistajien sarjasta ja paljon erilaisia muitakin mahdollisuuksia on väläytelty. Tässä tulee varmasti kaikenlaista tapahtumaan, sillä autonvalmistajien pitää ensin itse päättää mitä ne haluavat tulevaisuudessa tehdä. Pienemmät tallit jäävät kattoon mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Onhan tässä jo toki pitemmän aikaa puhuttu, että valmistajat haluaisi tehdä erilailla koko formula ykkösen. Tänä vuonna tulee vielä paljon tapahtumaan.
Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore kuvaili taannoin budjettikaton aiheuttamaa muutosta formula ykkösissä varsin hurjasti: Jos sellainen tulisi mahdolliseksi, ei formula ykkösten tavaramerkillä olisi enää arvoa. Se olisi sama kuin jos hienolle ostoskadulle asettuisi yhtäkkiä halpahalleja Briatore vertaili.
- Se on justiin niin kuin Flavio sanoi, että olisihan se sellainen egon tiputus tietyllä tavalla. Mutta toisaalta se tasoittaisi tuota paljon. Voittajia ja voittajatiimejä tulisi paljon enemmän, peli muuttuis aika paljonkin tuon takia. Kaikki tämä on toistaiseksi kuitenkin puhetta, joten kyllä me joudutaan odottelemaan hetki ennen kuin mitään tapahtuu, Järvilehto uskoi.
Teemu Jordberg
(MTV3)
Katso Jyrki Järvilehdon kommentit MTV3 Katsomosta (Tulosruutu 12.5.2009)
Sumo video id