Japanilaisautot rynnivät Kiinan markkinoille

Toyotan Prius Plug-in hybridiautoa kiillotetaan Shanghain autonäyttelyssä 20.4.2011. Kuva: EPA
Toyotan Prius Plug-in hybridiautoa kiillotetaan Shanghain autonäyttelyssä 20.4.2011. Kuva: EPA
Julkaistu 20.04.2011 21:36(Päivitetty 25.04.2011 11:00)

Japanilaiset autonvalmistajat rynnistivät voimakkaasti esiin tänään avatuilla Shanghain automessuilla. Japanilaisten automerkkien myynti on romahtanut kuukausi sitten tapahtuneen maanjäristyksen ja tsunamin takia.

Esimerkiksi autojätti Toyotan pääjohtaja ei koskaan aiemmin ole näyttäytynyt Shanghain autonäyttelyn esiintymislavalla, vaikka näyttely on yksi maailman tärkeimmistä ja järjestetään nyt jo 14. kerran. Nyt Toyotan kokemat vaikeudet nostivat hänet estradille myös Shanghaissa.

Japanilaisista autonvalmistajista nimenomaan Toyota on kärsinyt eniten. Myös Nissanin myynti laski viime kuussa edellisvuoteen verrattuna 38 prosenttia ja Hondan 28 prosenttia.

Yhtiöt panostavat jatkossakin entistä enemmän Kiinaan, joka on paitsi maailman suurin automarkkina myös yhä tärkeämpi alan partneri.

Katso Petri Sarasteen raportti Shanghaista:

Sumo video id

Tuoreimmat aiheesta

Talous