Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jämijärven turma: G-voimat sekoittivat hyppääjien paikkajärjestyksen?

Lehtikuva
Julkaistu 25.04.2014 17:24

MTV UUTISET-STT

Jämijärven turmakoneen uhreilla oli vain noin minuutti aikaa pelastautua, varmistui onnettomuustutkinnassa. Kone tuli alas tuossa ajassa neljästä kilometristä. 

Lisäksi usea hidaste vaikeutti hytistä pois pääsyä. 

-Laskuvarjolla pelastautuneet ovat kertoneet, että heillä oli kovien G-voimien vuoksi suuria vaikeuksia päästä ulos koneesta. Lentokone tuli alas sattumanvaraisessa syöksykierteessä, kertoi onnettomuuden johtava tutkija Ismo Aaltonen perjantaina. 

Pääsiäisen lento-onnettomuudessa kuoli kahdeksan

-Laskuvarjohyppääjiä kuljettanut lentokone syöksyi maahan pääsiäissunnuntaina Jämijärvellä. 

-Onnettomuudessa kuoli kahdeksan hyppääjää. 

-Lentäjä ja kaksi hyppääjää pelastuivat lentäjän oven kautta. 

-Onnettomuuskone oli Comp Air 8 -tyyppinen experimental-luokan kone, joka oli koottu Suomessa. 

-Koneen hylky on siirretty Niinisalon varuskuntaan tarkempia tutkimuksia varten.

(stt) 

Oikeanpuoleinen eli hyppääjien oven puolen siipi katkesi, mutta ei irronnut koneesta. Selvitettävänä on, estikö siipi poistumisen hyppääjien oven kautta. 

Koneen hytti oli lisäksi Aaltosen mukaan matala. 

-Siellä oli pakko liikkua kyykyssä tai polvillaan. 

Muilla kuin koneen lentäjällä ei myöskään ollut istuinta. 

Ensimmäisenä putoavasta koneesta pääsi hyppäämään ohjaaja arviolta runsaan kilometrin korkeudessa. 

-Kaksi muuta samasta ovesta pelastunutta pääsivät ulos hyvin lähellä maata. Voi olla, että heistä jälkimmäinen hyppäsi aivan viime hetkellä. 

Toistaiseksi ei ole selvyyttä siitä, miten lähellä ohjaajan ovea kaksi selviytynyttä olivat turmahetkellä.

-G-voimien vuoksi on mahdollista, että koneen sisällä olevien paikkajärjestys muuttui syöksyn aikana.  

Vaikea tutkinta 

 Kone joutui ongelmiin, kun sen pituusohjaukseen tuli ongelmia. Vaikka moottorissa ei ilmeisesti ollut vikaa, kone menetti ohjattavuutensa heti. 

-Seurauksena nokka painui nopeasti alas. Lentokone oikeni vielä hetkeksi, mutta kääntyi sitten nokan kautta voimakkaasti selkäsyöksyyn. Tällöin hytissä annettiin käsky hätäpoistumisesta, Aaltonen kertoo. 

Kahdeksalta hyppääjältä se ei onnistunut. 

Suomen ainoa Comp Air 8 -lentokone syöksyi maahan kyljelleen ja syttyi heti palamaan. Ilmassa kone ei vielä palanut. 

-Koneen perässä nähty, palosavuksi oletettu vana oli katkenneesta siivestä vuotanutta kerosiinia eli polttoainetta. 

Tapahtumien kulun tutkintaa vaikeuttaa Aaltosen mukaan se, että ohjausjärjestelmät ja lennolla mahdollisesti kypäräkameroilla tehdyt videotallenteet tuhoutuivat koneen iskeytyessä maahan. 

Aaltonen arvioikin, että Jämijärven turman selvittäminen saattaa kestää jopa vuoden.  

Turmakone oli koottu ulkomaisista osista Suomessa. Tutkijat alkavat selvittää sen rakentamisen vaiheita ensi viikolla. 

Onnettomuustutkintakeskus lähetti jo tiedustelun koneen osien ja moottorin valmistajille. Osat ovat Yhdysvalloista ja moottori Tshekistä.  

Lisää aiheesta:

Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusummaKuvat: Tältä näyttää maahan syöksynyt Hawk-harjoituskoneTämä "haamukoneen" kohtalosta tiedetään – vaihtoehtoisia syitä matkan jatkumiselle Itämeren ylle on kaksi: "Jokin on mennyt pieleen"Pirkkalan onnettomuuskoneen rakettivarjojärjestelmä teki pelastustehtävästä haasteellisemman – räjähteellä toimiva varjo piti purkaa kuin pommi: "Sitä ei voi lähestyä noin vain"Uumajan onnettomuuskone putosi lähes pystysuoraan alaspäin – asiantuntija: "Hyvin harvinaista"Ruotsin turmakoneessa ei ollut mustaa laatikkoa – tutkinta voi kestää vuoden
Jämijärven turmaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Jämijärven turma
  • 28.10.11:45
    Lento-onnettomuudet

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • 20.04.201910:10
    Kotimaa

    MTV:n erikoishaastattelu: Nyt puhuu Jämijärven lentoturmasta selvinnyt Saku: "Ei siitä pääse koskaan kokonaan yli"

  • 16.04.201514:00
    Kotimaa

    Video: Jämijärven turman loppuraportti julkistetaan

  • 16.04.201513:37
    Kotimaa

    KUVAT: Jämijärven turmaraportista paljastuu lohduton näky

  • 16.04.201513:26
    Kotimaa

    Jämijärven turman syy oikean siipituen nurjahtaminen - "Sen jälkeen mitään ei ollut tehtävissä"