"Isi, löysin supernovan" – 9-vuotias Diego katsoi kuvia ja teki hätkähdyttävän löydön syvältä avaruudesta

Moskovalaiset koululaiset ovat tehneet merkittävän löydön kaukaa avaruudesta. Ensimmäisenä supernovan eli räjähtäneen tähden huomasi 9-vuotias espanjalainen Diego.

Avaruus on ihmeitä pullollaan. Katso video Nasan löytämästä erikoisesta galaksista:

Avaruudesta löytyi galaksi, joka ei sisällä juuri lainkaan pimeää ainetta 4:19

Paikallisen tähtiteteen kerhon jäsenet tutkivat Lentokalan tähdistöstä eri ajankohtina otettuja kuvia.

Mos.ru-sivustolla kerrotaan, että lapset huomasivat muutoksen 300 miljoonan valovuoden etäisyydellä sijaitsevan tähden kirkkaudessa. He pyysivät tarkempia kuvia, jotla vahvistivat epälyjä siitä, että kyseessä oli kaukainen tähden räjähdys, eli supernova.

Supernovan löysi 9-vuotias Diego

Löydön teki 9-vuotias Diego Fernandez Ortiz. Löydön etsimisessä olivat mukana 13-vuotias Kirill Ionov, 12-vuotias Ivan Spasic ja 14-vuotias Denis Vdovin.

– Isi, löysin supernovan, Diego sanoi minulle liikuttuneena, mutta hänen opettajansa oli sitä vielä enemmän, kuvaili poikaansa hakemaan mennyt isä Antonio Fernández löydön jälkeisiä tunnelmia espanjalaiselle uutistoimisto Efelle. Asiasta kertoo myös muun muassa El País.

Urasuunnitelmat ovat selvät: Tähtitieteilijä!

Espanjan konsulaatissa Moskovassa työskentelevä isä kertoo, että Diego-poika kiinnostui astronomiasta 3-vuotiaana, kun hän näki isänsä kanssa avaruutta käsittelevän dokumentin.

Sittemmin kiinnostus muuttui harrastukseksi.

– 6-vuotiaana sitten näin dokumentin kvanttifysiikasta toisen kvanttimekaniikasta. Tykkäsin niistä paljon. Kolme vuotta sitten aloin käydä tähtitiedekerhossa ja nyt olen löytänyt supernovan, Diego iloitsee ylpeänä.

Kuten arvata saattaa, Diegon urasuunnitelman aikuisena ovat selvät:

– Tähtitieteilijä!