iPod suunniteltu hajoamaan – näinkö meitä huijataan?

Ylen 13.3. esittämä Ykkösdokumentti kertoo, että käyttämämme tuotteet suunnittelemalla suunnitellaan hajoamaan aikaisemmin, jotta kauppa kävisi paremmin.

Upouusi Samsungin puhelimeni menee rikki juuri takuuajan umpeuduttua. Tämä voi olla sattumaa, mutta Ylen viime sunnuntaina esittämän Hehkulamppuhuijaus-dokumentin mukaan se voi olla myös yhtiön strategia.

1920-luvulla syntyi kartelli, joka lyhensi hehkulampun kestävyyttä tahallisesti kahdessa vuodessa 2 500 tunnista vain tuhanteen tuntiin. Patenttia haettiin jopa 100 000 tuntia kestäville lampuille, mutta ne eivät koskaan nähneet päivänvaloa.Tuotantoa valvoivat Euroopan suurimmat valmistajat aina Phillipsistä Osramiin muun muassa sakkojen avulla.

Nykyään tuotteen suunniteltu vanheneminen on arkipäivää yrityksille ja se kuuluu muun muassa tekniikan alan koulujen opetussuunnitelmaan. Laitteet voisivat kestää moninkertaisesti sen ajan, mitä ne kestävät, mutta silloin niiden kysyntä myös lakkaisi.

Ipod suunnittelemalla suunniteltu hajoamaan?

Videotaiteilija Casey Neistat oli ostanut Applen suositun Ipod-musiikkisoittimen, josta hän maksoi noin 400 dollaria, eli lähes 600 euroa.

18 kuukautta myöhemmin laitteen akku meni rikki, joten Neistat soitti Applelle tiedustellen sen korjausmahdollisuutta.

– Siihen aikaan Applen käytäntö oli suositella uuden laitteen ostamista, koska akkua ei voinut vaihtaa. Minua ei haitannut se, että akku meni rikki vaan se, että minun oletetaan ostavan uusi vain 18 kuukauden käytön jälkeen pelkän akun vuoksi, Neistat kertoo dokumentissa.

Neistat ystävineen laati videon ja nettisivuston, jossa kerrottiin yhtiön käytännöstä. Asia kantautui myös asianajaja Elisabet Pritzhen korviin, joka päätti tehdä asialle jotain. Alkoi oikeustaisto, jonka yhtenä osana oli Ipodin ostaneiden amerikkalaisten ryhmäkanne. Musiikkilaitteita oli myyty Yhdysvalloissa silloin noin kolme miljoonaa kappaletta.

Selvisi, että Applen Ipod on suunnittelemalla suunniteltu lyhytikäiseksi. Lopulta yhtiö joutui kehittämään akkujen korvauspalvelun ja pidentämään tuotteensa takuuaikaa kahteen vuoteen.

– Apple esittää olevansa nuorekas ja trendikäs yhtiö, joka ajattelee tulevaisuutta. Tuotteita ei kuitenkaan voi palauttaa kierrätykseen tai loppuunkäsittelyyn. Mielestäni Applen viesti on täysin ristiriitainen, asianajaja Elisabeth Pritzhen toteaa Ylen sunnuntaina esitetyssä dokumentissa.

Kuluttajariitalautakunta ei tutki asiaa

Kuluttajariitalautakunnan mukaan heidän asiakirjoistaan tai valituksistaan ei löydy aihetta epäillä suunniteltua vanhenemista elektronisten laitteiden osalta, eikä sitä pystytä heidän mukaansa tutkimaan.

– Tuskin yritykset lähtevät vapaaehtoisesti kertomaan tällaisista asioista, Kuluttajariitalautakunnan edustaja toteaa.

Kuvat: Shutterstock/ Lehtikuva

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat