Imolan GP 1994: Kun Jumala otti kätensä pois F1:n päältä

Kolminkertainen F1-mestari Niki Lauda kuvaili Imolan vuoden 1994 GP-viikonloppua sanomalla, että Jumala oli pitänyt pitkään kättään formula ykkösten päällä, mutta tänä viikonloppuna hän otti kätensä pois.

Onnettomuudet alkoivat Imolassa jo perjantaina 29.4.1994, kun Rubens Barrichellon Jordan-auto lähti reunakiveyksen päältä ilmaan syöksyen erittäin rajusti päin rengasvallia Variante Bassa -mutkassa. Barrichello menetti törmäyksen voimasta tajuntansa ja hänet kuljetettiin helikopterilla sairaalaan. Brasilialainen selvisi kuitenkin pelkällä nenämurtumalla jättäen sunnuntain kisan väliin.

F1-sarjan silloinen päälääkäri Sid Watkins kertoi Life at the Limit -kirjassa, että lääkintätiimi oli vielä perjantain hyvillään, koska Barrichello oli selviytynyt onnettomuudesta, joka olisi voinut koitua hänelle kohtalokkaaksi.

- Kun helikopteri lähti viemään Rubensia sairaalaan, olimme kaikki varsin luottavaisia siitä, että hän olisi kunnossa. Tunnelma oli korkealla, lääkintätiimi otti vastaan onnitteluja. Järjestelmä oli toiminut ja tulos oli ilahduttava, Watkins kuvaili.

Viikonloppu muuttui synkemmäksi lauantaina, kun itävaltalainen tulokaskuljettaja Roland Ratzenberger kuoli osuttuaan aika-ajossa betoniseinään Villeneuve-mutkassa. Ratzenberger oli vaurioittanut Simtek-autonsa etusiipeä radan reunukseen edellisellä kierroksella, muttei tullut varikolle, vaan jahtasi parempaa lähtöruutua. Etusiipi hajosi lopulta yli 300 kilometrin tuntinopeudessa aiheuttaen kohtalokkaan ulosajon. Ratzenbergerin kuolinsyy oli törmäyksestä aiheutunut kallonmurtuma.

Ratzenbergerin kuolema oli ensimmäinen kuljettajan hengen vaatinut F1-onnettomuus 12 vuoteen. Watkins kertoi tapahtuman järkyttäneen Ayrton Sennaa.

- Hän ei ollut tätä ennen niin lähellä kuolemaa radalla. Edellisten 12 vuoden aikana oli tapahtunut monia onnettomuuksia, monia vakavia loukkaantumisia, mutta niissä ei menetetty ketään peruuttamattomasti. Ayrton murtui ja itki minun olkapäätäni vasten, Watkins kertoi.

Watkins oli sen jälkeen kysynyt Sennalta, voisiko tämä vetäytyä sunnuntain kisasta? Watkins ehdotti myös, että Senna lopettaisi kokonaan F1:ssä.

- On tiettyjä asioita, jotka eivät ole meidän kontrollissamme. En voi lopettaa. Minun täytyy jatkaa, Senna vastasi.

Sunnuntaiaamuna ennen San Marinon GP:tä Senna teki rauhan pitkäaikaisen kiistakumppaninsa Alain Prostin kanssa.

- Kaipaan sinua, Senna viestitti Prostille, joka oli lopettanut F1-uransa kauden 1993 jälkeen.

Senna lähti sunnuntain kisaan paalupaikalta. Startissa Jyrki Järvilehdon Benetton sammui 5. ruutuun ja Pedro Lamy ajoi suomalaisen auton päälle. Kuljettajat eivät loukkaantuneet, mutta yhdeksän katsojaa sai vammoja onnettomuuden seurauksena autoista irronneista palasista. Onnettomuus toi radalle turva-auton viiden kierroksen ajaksi.

Turva-auton poistuttua Senna johti joukkoa. Toisella uusintalähdön jälkeisellä kierroksella Sennan Williams ajautui Tamburello-mutkassa suoraa päin betoniseinää. Senna sai päähänsä osuman törmäyksen voimasta irronneesta etupyörästä. Pyörän ripustus meni kypärästä läpi ja aiheuttaen brasilialaiselle päävamman. Senna lennätettiin onnettomuuden jälkeen sairaalaan ja kilpailua jatkettiin 37 minuutin tauon jälkeen. Voittajaksi ajoi Michael Schumacher. Palkintokorokkeella ei ruiskutettu samppanjaa.

Kello 18.40 Italian aikaa, eli kaksi ja puoli tuntia kisan päättymisen jälkeen, Sennan ilmoitettiin kuolleen.

Lue myös:

    Uusimmat