Ikea varoittaa tuotteidensa hintojen noususta ja konsernin tuloksen laskusta, Financial Times kirjoittaa.
Ikean verkkokaupan kasvu ei kompensoi tavarapulan aiheuttamaa kaupoilla käynnin vähenemistä, sillä heräteostokset jäävät hyllyyn.
Yhtiö on kärsinyt toista vuotta merkittävistä ongelmista toimitusketjussa ja kohonneista raaka-ainekustannuksista.
Franchise-brändin omistajan Inter Ikean elokuuhun 2021 päättyvän tilikauden nettotulos laski 17 prosenttia 1,4 miljardiin euroon edellisen tilikauden 1,7 miljardista eurosta. Näin kävi siitä huolimatta, että franchise-ketjun myynti kasvoi 41,9 miljardiin euroon vertailukauden 39,6 miljardista eurosta.
Ikea odottaa toista vaikeaa tilikautta, jota määrittävät toimitusketjun ongelmien jatkuminen sekä raaka-aineiden ja energian hinnan nousu, Inter Ikean talousjohtaja Martin van Dam kertoo.
Hänen mukaansa seuraava tilikausi "ei tule olemaan helpompi, vaan vaikeampi… se syö katteitamme massiivisesti".
Verkkokaupan nopea kasvu ei paikkaa vuotoa
Inter Ikea on rakentanut brändiään pitkälti tuotteiden edullisuuden varaan. FT arvioi, että ennakoidut hinnannousut tulevat olemaan suuremmat kuin edelliset, jotka tehtiin vuonna 2019. Van Dam kuitenkin painottaa, että Ikea haluaa pitää hinnat niin matalalla kuin mahdollista, eikä nykyisen poikkeusajan soisi tuovan muutosta tähän periaatteeseen.
