Huikea suomalaisvisio: Robottiautot mullistavat liikenteen

Laajapohjainen liikenteen, kaupunkisuunnittelun ja teknologian asiantuntijoista koostuva työryhmä ennakoi, että tulevaisuudessa miljoona robottiautoa korvaa nykyiset kolme miljoonaa ihmisen ohjaamaa autoa.

Työryhmä ennakoi lisäksi, että parkkipaikat vapautetaan virkistyskäyttöön ja että virtuaalinen läsnäolo mullistaa etätyön käsitteen.

Suomalaisen ICT-osaamisen keskuksen Sovelton koordinoiman työryhmän loppuraportti ennakoi useiden miljardien vuotuisia säästöjä sekä palveluiden paranemista läpimurron kynnyksellä olevien teknologioiden avulla.

"Teknologian kehitys vaikuttaa kaupunkirakenteeseen"

Työryhmä on laatinut ja taustoittanut vuoteen 2030 ja pitemmälle tulevaisuuteen ulottuvan vision, jossa pohditaan automaattisen liikenteen kehitystä. Visio perustuu nyt kokeilussa oleviin teknologioihin, joiden arvioidaan kaupallistuvan viimeistään vuoteen 2020 mennessä.

Metropolivisio 2030:n mukaan uuden teknologian avulla liikkuminen helpottuu, kaupunkien houkuttelevuus kasvaa ja palvelut tulevat nykyistä lähemmäs asukkaita.

Toimenpiteisiin tulisi raportin mukaan tarttua heti. Työryhmän mukaan visio tulisi huomioida valmisteilla olevissa investointihankkeissa.

"Lähes rajattomat markkinat odottavat"

Helsingin kaupungin Liikennesuunnittelupäällikö Ville Lehmuskosken mukaan Suomen kaltaisella pienellä maalla tulisi olla mahdollisuuksia ja rohkeutta kokeilla joustavasti tulevaisuuden tekniikoita liikenteessä.

- Robottiajolla olisi huomattavan suuri potentiaali parantaa liikenteen tuottavuutta ja palvelutasoa kaupunkiseuduilla. Robottiliikenne yhdistettynä yksilölliseen kutsujoukkoliikenteeseen tekisi yksityisautoilusta kaupungissa lähes tarpeetonta. Onnistuessaan suomalainen ICT-teollisuus saisi etulyöntiaseman maailman mittakaavassa lähes rajattomille markkinoille, pohtii Lehmuskoski.

Samoilla linjoilla on Huoltovarmuuskeskuksen johtava analyytikko Hannu Hernesniemi:

- Yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset palvelut ja toiminnot tulee kyetä järjestämään tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti robottiliikenteenkin keinoin. Huoltovarmuuden kannalta olisi hyödyllistä, että suomalaisissa olosuhteissa päästäisiin ajoissa kenttäkokein hankkimaan lisää kokemuksia päätöksenteon tueksi infrastruktuurimme turvallisuutta kehitettäessä, kommentoi Hernesniemi.

Sami Masala Karttakeskuksesta toteaa, että automaattisesti liikkuvat ajoneuvot tuottavat paikkatietoa suuret määrät. Tämän pohjalta voidaan puolestaan luoda palveluita, joilla on kansainvälisen menestymisen edellytykset.

Lue myös:

    Uusimmat