Hubble-avaruusteleskoopin korvaa pian tenniskentän kokoinen järkäle: "Emme osaa kysyä kysymyksiä, joihin se tulee löytämään vastauksia"

Hubble-avaruusteleskooppi saa vihdoin tenniskentän kokoisen korvaajan – tältä se näyttää 1:42
Katso, millainen on uuden sukupolven avaruusteleskooppi!

Amerikkalaisen astronomin, Edwin Hubblen nimeä kantava avaruusteleskooppi on auttanut meitä ymmärtämään maailmankaikkeutta vuodesta 1990 lähtien. Nyt aurinkoa kiertävä tutkimusasema on saamassa korvaajan ja se on aikamoinen ilmestys.

Muutaman viikon päästä matkalleen lähtevä James Webb -avaruusteleskooppi on sata kertaa edeltäjäänsä tehokkaampi. Tämä näkyy myös sen koossa.

Upouusi teleskooppi on nimittäin tenniskentän kokoinen. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Hubblen pääteleskoopin peili on halkaisijaltaan 2,4 metriä.

Teleskoopin optisten elementtien kehittämistä johtavan Lee Feinbergin mukaan tämä on ehdoton vaatimus.

– Jos haluamme nähdä maailmankaikkeuden varhaisimmat ja himmeimmät galaksit, teleskoopin pitää olla näin iso, Feinberg avaa.

Teleskoopin avulla avaruuden tutkijat haluavat etsiä vastauksia perustavanlaatuisin kysymyksiin. Ehkä Webbin avulla saamme vihdoin selville, asutammeko universumia yksin, vai useamman sivilisaation voimin.

Haasteita ja origameja

Maan kiertoradalle päästyään, teleskooppi jää oman onnensa nojaan.

Webb kiertää aurinkoa edeltäjästään poiketen paljon kauempana maasta, joten astronautit eivät pääse korjaamaan sitä, jos vikoja ilmenee. Siksi teleskooppia on rakennettu kauan.

Teleskoopin piti valmistua jo lähes vuosikymmen sitten. Lisäksi sen hintalappu on kasvanut noin kahdeksalla miljardilla eurolla.

Teleskoopin suuren koon takia sitä ei saada mahdutettua kokonaisuudessaan raketin kyytiin.

Siksi NASA ja Euroopan sekä Kanadan avaruusjärjestöt ovat tehneet siitä origamin tapaisen. Se siis taittuu näppärästi kasaan kuljetuksen ajaksi.

Projektijohtaja Paul Geithner tiivistää uuden teleskoopin potentiaalin.

– Luulen, että emme osaa vielä edes kysyä kysymyksiä, joihin se tulee löytämään vastauksia, Geithner valaisee.

Katso yllä olevalta videolta, millainen vastauksia etsivä teleskooppi on!