Hiekkaa auton sisälle ajon aikana –Volvon mukaan se ei ole vika vaan auton ominaisuus

Itäsuomalainen mies osti Volvo S80 -merkkisen auton kesällä 2010 kuopiolaisesta Volvo-jälleenmyyjäliikkeestä esittelyautona kahden vuoden tehdastakuulla. Autolla oli tuolloin ajettu 2700 km.

Ongelmat alkoivat heti samana kesänä. Hiekkatietä ajettaessa auton takapenkeille tulvi hiekkaa.

Mies valitti asiasta auton myyneeseen liikkeeseen. Autoa huollettiin useampaan kertaan, ovien tiivisteitä vahvistettiin muun muassa lisäämällä tiivisteisiin kumiletkua. Tilanne ei huolloissa korjaantunut täysin, hiekkaa tuli edelleen takapenkeille.

Mies jatkoi yrityksiään saada uusi Volvonsa kuntoon. Hän vei auton Mikkeliin Volvo-jälleenmyyjän huoltoon. Siellä ovien asentoa muutettiin Tämäkään ei auttanut.

Mies valitti asiasta maahantuojalle ja sitä kautta myös tehtaalle. Vastaus auton myyneestä liikkeestä tuli kirjeitse. MTV3-uutiset sai haltuunsa kyseisen dokumentin.

Kirjeen mukaan Volvon sisätilan pölyyntymisestä on konsultoitu tehtaan ja maahantuojan asiantuntijoita. Näiden asiantuntijoiden valtuuttamana ja ohjeistamana myyjäliike toteaa kirjeessä, että auton sisätilojen pölyyntymisessä on kyse auton ominaisuudesta, ei viasta.

"Kuiva kesä lisää pölyn kulkeutumista auton sisätiloihin"

Kirjeen lainaamien asiantuntijoiden mukaan auto ei ole ilmatiivis, ja siten hienopöly voi päästä sisätiloihin alipaineen vaikutuksen ansiosta, varsinkin ajettaessa suurilla nopeuksilla. Kuiva kesä on osaltaan lisännyt hienopölyn määrää, ja tämä on osaltaan lisännyt pölyn kulkeutumista auton sisätiloihin. Asialle ei ole kirjeen mukaan enää mitään tehtävissä.

Auton myyjäliike ja maahantuoja vastaavat yhdessä takuusta. Molemmat pakoilevat nyt vastuuta.

Asiakas on pyytänyt saada vastaavanlaista autoa rikkinäisen tilalle, mutta Volvo- auto ei ole pyyntöön suostunut.

Lue myös:

    Uusimmat