Hetken korutrendit: Jäähyväiset rihkamalle

Kestävän kuluttamisen trendit näkyvät myös korukaupassa. Nyt satsataan laatuun ja tehdään pitkän tähtäimen investointeja myös korutiskillä.

– Joulukaupan käynnistyessä olemme huomanneet, että hankintoja ehkä harkitaankin tarkemmin kuin aiemmin. Mutta kun ostetaan, halutaan panostaa lahjan laatuun ja tunnettuihin brändituotteisiin, toteaa Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen.

Samoilla linjoilla on myös Kultakeskuksen myyntijohtaja Harri Pietilä.

– Niin sanotun rihkaman ostaminen on historiaa. Nyt korulahjan takaa pitää löytyä tunnettu tuotemerkki ja valmistaja, korun pitää olla hyvää materiaalia ja mieluiten kotimainen. Ja totta kai hinnan ja laadun pitää olla kohdallaan.

Kun laatuun panostetaan, halutaan välillä myös näyttävyyttä. Timantit saavat nyt olla isoja ja komeita.

– Olemme saaneet jo 2–3 vuoden ajan seurata suomalaisten kasvavaa kiinnostusta entistä suurempiin, korkealaatuisiin timantteihin. Odotamme tämän näkyvän myös tulevassa joulukaupassa kuluttajien valinnoissa, kertoo Sandberg-timanttikorujen toimitusjohtaja Uuri Sandberg.

– Korumuodissa trendinä näyttäisi todellakin olevan ”less is more”, satsataan mieluummin yhteen tai muutamaan upeaan koruun sen sijaan, että täytettäisiin korurasiaa rihkamalla.

Keltakullan come back?

Korumateriaaleissa pitkään jatkunut valkokullan ylivalta voi saada vähitellen kilpailijoita. Uuri Sandbergin mukaan keltakulta tuntuisi olevan tekemässä comebackia.

– Sen osuus myydyistä timanttikoruista kasvaa koko ajan. Valkokulta on silti edelleen selkeästi timanttikorujen suosikkimateriaali.

– Nuoriso arvostaa merkkikoruja, joiden raaka-aine on useimmiten hopeaa tai terästä. Niissä voi olla runsaasti korukiviä. Kulta ja sen eri värit kiinnostavat aina, nyt valkoinen on suosittu ja rose kasvamassa, Kultakeskuksen Harri Pietilä lisää.

Tillanderin toimitusjohtaja Teemu Konttinen odottaa tälle vuodelle kaksijakoista joulumyyntiä.

– Nyt myyvät toisaalta yksinkertaiset, päivittäin käytettävät laatukorut, toisaalta isot ja komeat juhlakorut. Molemmille on yhteistä laatu ja valmistajan luotettavuus, näitä asioita katsotaan jopa ennen hintalappua. Kuluttajat hakevat jotakin, mikä on suomalaista, ikuista ja kaunista.

Kuluttajat haluavat nyt tietää tuotteiden alkuperän ja tietää mistä maksavat. Jos koruja ostaa suomalaisten liikkeiden tarjonnan ulkopuolelta, kannattaa aina tarkistaa korujen jalometallipitoisuus.

– Tämän saa selville tarkistamalla muun muassa korun jalometallileimat. Kotimaisten toimijoiden keskuudessa toki myydään sitä mitä luvataankin, kertoo kello- ja jalometallitukkukauppiaiden toimitusjohtaja Ilari Räisänen.

Kellot käyvät hyvin kaupaksi

Kultakeskuksen ja Perkko Oy:n mukaan muotimerkkikellot ovat nyt suosittuja erityisesti nuorison keskuudessa.

– Hinnaltaan 100 - 300 euron muotimerkkikellot ovat tervetulleita tuotteita joululahjoiksi. Myös sveitsiläiset merkkikellot ja mekaaniset automaattikellot ovat kysyttyjä, Kultakeskuksen Harri Pietilä toteaa.

– Nuorisoidolien vahva esiintulo kellojen käyttäjänä on tuonut uutta ostajakuntaa kellomarkkinoille. Esim. Elastisen valinta vuoden kellonkantajaksi on näyttänyt suuntaa fanien lisääntyneenä kiinnostuksena kelloja kohtaan. Viime vuonna alkanut kysyntä GPS-paikannuksella aikavyöhykkeen tarkistavien mallien suhteen on jatkunut edelleen, Perkko Oy:n toimitusjohtaja Ari Törmälä lisää.

Materiaalivaihtoehtoja löytyy myös kelloissa useita; kelta- ja rose-kullan värit ovat erityisen kysyttyjä nyt, ja keraamisia tai silikonipäällysteisiä osia suositaan etenkin rannekkeissa. Hyvin haluttuja ovat edelleen maskuliiniset, isot kellotaulut, joiden suosiolle vastapainoksi on markkinoille tullut myös hyvin siroja sekä koristeellisia naisten kellomalleja.

Lähde: Deski

Lue myös:

    Uusimmat