Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Herkutteliko Lubitz maahansyöksyllä? – Piteli ohjaussauvaa hetkeä ennen tuhoa

Kuva Airbus A320:n ohjaamosta.
Kuva Airbus A320:n ohjaamosta.AFP / Lehtikuva
Julkaistu 07.05.2015 09:00

MTV UUTISET

150 ihmistä tappaneen Germanwingsin lentokoneen maahansyöksystä valmistunut ranskalaisen onnettomuustutkintakeskus BEA:n raportti paljastaa uusia yksityiskohtia koneen ja turman aiheuttaneen perämiehen viimeisistä hetkistä. 

Eilen julkaistu onnettomuustutkintaraportti kertoo turman aiheuttaneen perämiehen Andreas Lubitzin liikutelleen konetta ohjaavaa sivusauvaa vain minuuttia ennen koneen maahansyöksyä.

Kosketuksen kerrotaan kuitenkin olleen erittäin kevyt, eikä se tutkijoiden mukaan tarkoita, että Lubitz olisi viime hetkellä tullut katumanpäälle ja yrittänyt estää turman.

30 sekunttia kestänyt kosketus ei olisi riittänyt esimerkiksi kytkemään pois koneen automaattiohjausta, jonka perämies oli asettanut matalimmalle mahdolliselle korkeudelle 30 metriin. Raportin mukaan Lubitz oli myös lisännyt koneen lentonopeutta useaan otteeseen.

Tutkijoiden mukaan kosketus, ja se, että Lubitzin kuultiin hengittävän maahansyöksyyn saakka, tukevatkin pikemminkin oletusta siitä, että perämies oli kykeneväinen viemään loppuun toimet, joilla oli yksi ainoa tavoite: varmistaa koneen maahansyöksy.

Lisää aiheesta:

Yllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös Suomessa
Karmaisevia uusia tietoja keskelle asutusta syöksyneestä turmakoneesta – amatöörivirhe johti koneen ylösvetoon, jossa tapahtui ratkaiseva erhe
Tässäkö syy Uumajan traagiseen lentoturmaan? Turmakone oli liian painava
Tutkijat uskovat: Malesian turmakoneen pilotti ohjasi konetta loppuun asti – paineenalennus aiheutti nopean kuoleman kaikille matkustamossa olleille
Etiopian turmakoneen lentäjillä oli alle minuutti aikaa toimia, kun kone alkoi pudota, sanoo suomalaisasiantuntija – aiheuttiko järjestelmähäiriö onnettomuuden?
Germanwings-turman tutkinta päättyy: Perämiestä hoitaneet lääkärit eivät syyllistyneet rikokseen
GermanwingsUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Germanwings
  • 09.01.201715:28
    Ulkomaat

    Germanwings-turman tutkinta päättyy: Perämiestä hoitaneet lääkärit eivät syyllistyneet rikokseen

  • 13.03.201613:52
    Ulkomaat

    Germanwingsin loppuraportti suosittelee lisää tarkastuksia lentäjille

  • 13.03.201608:59
    Ulkomaat

    150 ihmistä kuoli – viranomaisilta loppuraportti Germanwingsin turmasta

  • 12.03.201607:59
    Ulkomaat

    Eurooppaa järkyttäneestä lentoturmasta vuosi – Video: Näin Germanwings syöksyi tuhoon

  • 06.03.201618:23
    Ulkomaat

    Germanwingsin koneen päin vuorta lentänyt perämies avautui lääkärille – viimeinen sähköposti julki