Helsinkiläislukion vastaus isoon ongelmaan: Puolet oppilaista kirjoitti äidinkielestä L:n

Nuorten lukutaidon heikkeneminen on puhuttanut suomalaista koulumaailmaa viime vuosina. Etenkin poikien kasvavat lukuvaikeudet ja kyvyttömyys erottaa fakta-aineistoa nettipalstojen mielipidekirjoittelusta huolestuttavat.

Maailmalla koulutuksen mallimaana tunnettu Suomi uhkaa lipsua kärkikahinoista tulevaisuudessa, mutta Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa (SYK) tähän ei haluta mennä. Lukiossa panostetaan monipuoliseen lukemiseen, minkä seurauksena noin puolet ylioppilaskokeeseen osallistuneista kirjoitti tänä keväänä äidinkielestä laudaturin.

– Meillä luetaan ja kirjoitetaan paljon. Joka kurssilla luetaan kaksi kokonaisteosta, joita käsitellään yhteisesti. Opiskelijat keskustelevat niistä ja jakavat mielipiteitä, äidinkieltä ja kirjallisuutta opettava Sinikka Herajärvi kertoo.

SYK:ssa opiskelevien mukaan lukuvaatimukset ovat olleet positiivinen asia.

– Kun lukee paljon, se näkyy omassa kirjoittamisessa, toista vuotta lukiota käyvä Emma Mähönen sanoo.

- Hyvä, että meidät laitetaan lukemaan "pakotettuja" kirjoja. En tiedä, paljonko tulisi luettua, jos pitäisi valita kirjat itse, samanikäinen Sara Mellanen toteaa.

Kirjoista keskustelu auttaa

Iso ongelma nuorten lukemisessa on, ettei kirjaan tai muuhun pidempään tekstiin perehtyminen kiinnosta. SYK:ssa motivoiminen on pyritty tekemään osin vapaaehtoisuuden ja yhteisöllisyyden kautta. Nuoret saavat valita teoksia melko vapaasti tiettyjen, ennalta määrättyjen kirjojen ohella.

-Sekin voi vaikuttaa, että kirjoista keskustellaan tunnilla yhdessä. Joskus sellaisetkin nuoret, jotka eivät juuri lue, ovat innostuneet, kun muut ovat käyneet lukemastaan teoksesta keskustelua, Herajärvi kertoo.

Hän muistuttaa myös, että paljon on kiinni koulujen omista valikoimista.

-Meillä on hyvä koulukirjasto, joten voimme luetuttaa samaa teosta useammalla oppilaalla yhtä aikaa ja käydä sitä yhdessä läpi.

-Mutta yleisesti koulukirjastoja ei juurikaan enää ole. Kouluilla ei ole varaa ostaa kirjoja, mikä on aikamoinen ongelma.

Mitä hyötyä lukemisesta on?

Lukion ensimmäistä luokkaa käyvä Oskari Ojavuo sanoo lukevansa päivittäin sanomalehteä ja toisinaan joitain romaaneja. Hän kokee lukemisen tärkeäksi, mutta toteaa, ettei se ole monille lähellekään suosituin vapaa-ajanviettotapa.

– Internet ja muu media on nousemassa lukemisen yläpuolelle. Lukeminen ei ole ykkösviihde, vaan pelit ja muut vastaavat.

SYK:ssa onkin onnistuttu yhdessä aika oleellisessa asiassa. Nuorille on perusteltu, miksi lukeminen kannattaa.

– Esseitä kirjoittaessa niitä on helpompi rakentaa, kun on lukenut vähän enemmän kirjoja. Se myös avartaa maailmankuvaa ja asioita näkee eri kannoilta, lukion toista luokkaa käyvä Marja Mattila sanoo.

– Lukemista ei pitäisi vähentää lukioissa. Se, että lukee jotain hyvää tekstiä, on lopulta ainoa tapa oppia kirjoittamaan samanlaista tekstiä, Oskari Ojavuo toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat