Häkkinen vs. Schumacher: viimeinen erä alkaa?

Photo: Clive Mason/ALLSPORT
Photo: Clive Mason/ALLSPORTCopyright Allsport 2000
Julkaistu 21.02.2001 19:49

Mika Häkkinen ja Michael Schumacher ovat taistelleet toisiaan vastaan F1-luokan maailmanmestaruudesta viimeisen kolmen kauden ajan. Suomalainen jäämies päihitti Schumin 1998 ja 1999. Saksalainen oli puolestaan vahvempi viime vuonna. Nyt alkaa taistelun neljäs erä. Onko se samalla viimeinen?

Formula ykkösten 52. maailmanmestaruuskausi käynnistyy Australian Melbournesta maaliskuun 4. päivä. Voittokamppailu käydään mitä todennäköisimmin jälleen kerran kolminkertaisen mestarin Michael Schumacherin ja tuplamestarin Mika Häkkisen välillä. Molemmilla miehillä alkaa yhdestoista kausi F1-luokassa.
Schumacherin urakehitys oli viime vuosikymmenen alussa Häkkisistä vauhdikkaampaa. Saksalainen saavutti ensimmäisen osakilpailuvoittonsa Belgian Spassa jo vuonna 1992. F1-sarjan ykköstähdeksi Schumacher nousi lajin edellisen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. Huipulle syntyi Schumacherin mentävä aukko, kun Ranskan Alain Prost lopetti uransa voitettuaan kaudella 1993 neljännen maailmanmestaruutensa, Brasilian Ayrton Senna menehtyi onnettomuudessa muutamaa kuukautta myöhemmin ja pian myös kolmas vanha formulajäärä Englannin Nigel Mansell kyllästyi totiseen kilvanajoon.

Häkkinen siirtyi kaudelle 1993 McLarenin testikuljettajaksi eikä ole sen jälkeen tallia jättänyt. Häkkisen epäonneksi McLaren oli 90-luvun puolivälissä historiansa pahimmassa aallonpohjassa. Nousu huipulle tapahtui vasta Mercedes-moottorin myötä kaudella 1997. Häkkinen on yhden kierroksen matkalla parempi kuin Schumacher, joka taas on sadekelillä suomalaista nopeampi. Sen minkä Mika rakettilähdöillään voittaa, ottaa Ferrari-talli usein taktikoinnillaan takaisin. Mitä tiukemmalla Mikan laittaa, sitä paremmin hän selviytyy. Sen sijaan ajaessaan yksin turvallisessa johtoasemassa, hän saattaa tehdä virheitä.

Kuljettajasopimuksien yksityiskohdista ei paljon julkisuuteen kerrota, mutta Mika Häkkisen nykyinen sopimus englantilaisen McLaren-tallin kanssa umpeutunee kauden 2001 lopussa ja Michael Schumacherin kontrahti italialaisen Ferrarin kanssa vuotta myöhemmin. Lehdistössä spekuloitiin jo viime kaudella useaan otteeseen Häkkisen lopettamisella kauden 2000 päätteeksi. Häkkinen tyrmäsi lopettamishuhut viime kesänä pelkkänä hölynpölynä, muttei toisaalta kertonut, kuinka pitkään aikoo vielä ajaa.

- En ole edes ajatellut lopettamista, sillä siihen ei ole olemassa mitään syytä, Häkkinen sanoi viime kaudella. Ulkopuolisen on kuitenkin helppo nimetä useitakin järkisyitä, joiden perusteella sekä Häkkisen että Schumacherin kannattaisi vetäytyä saman tien eläkkeelle.

Kaikki on jo voitettu: Mika Häkkinen on kaksinkertainen maailmanmestari. Hän on saavuttanut 18 osakilpailuvoittoa, 26 paalupaikkaa sekä 22 kilpailun nopeinta kierrosta. Michael Schumacher on ajanut maailmanmestariksi sekä Benetton-autolla (1994-95) että Ferrarilla (2000). Hän on kärkikolmikossa lähes kaikissa lajin tilastoissa. Voi hyvällä syyllä sanoa, että Häkkinen ja Schumacher ovat jo voittaneet kaiken.

Rahaa on kuin roskaa: Kuljettajien palkoista on vaikea sanoa tarkkoja lukuja, mutta Mika Häkkisen on arvioitu kuittaavan 10 miljoonaa dollaria (66 miljoonaa markkaa) kaudelta. Schumacherin ajopalkaksi kerrotaan 30 miljoonaa taalaa (200 miljoonaa markkaa) ja todelliseksi vuosipalkaksi, kun mainossopimukset lasketaan mukaan, 80 miljoonaa dollaria (528 miljoonaa markkaa). Näin valtavia summia jo usean vuoden ajan ansainneiden herrojen ei tarvitsisi enää ikinä tehdä mitään rahan takia.

Vaarat vaanivat: Vuoden 1995 päätteeksi Häkkinen kävi kuoleman porteilla lyötyään päänsä pahasti Australian Adelaidessa sattuneessa onnettomuudessa. Schumacherkaan ei ole säästynyt kolhuilta. Hän mursi jalkansa toissa kesänä Englannin Silverstonessa, kun Ferrariin iski jarruvika. Onnettomuuden jälkeen Schumacher joutui kantamaan jalassaan rautanaulaa 18 kuukauden ajan ennen kuin se vihdoin viime kauden päätteeksi poistettiin. Molemmat miehet näkivät lisäksi aitiopaikalta, kuinka kaikkien aikojen taitavin kuljettaja Ayrton Senna menehtyi onnettomuudessa Italian Imolassa vappuna 1994. He tietävät lajin vaarat.

Michael ja Corinna Schumacher (Photo: Clive Mason/ALLSPORT)Michael ja Corinna Schumacher (Photo: Clive Mason/ALLSPORT)Copyright Allsport 2001

Perhe odottaa: Kotiasiat ovat molemmilla miehillä erinomaisella tolalla. Schumacherilla on kotona odottamassa Corinna-vaimo sekä kolmevuotias Gina-Maria-tytär ja Mick-poika. Schumacher on julkisesti ilmoittanut, että vuonna 1999 syntynyt Mick tullaan pitämään loitolla moottoriurheilun vaaroista. Hänet viedään turvallisempien harrastusten kuten golfin ja tenniksen pariin. Häkkisen perheeseen syntyi joulun alla Hugo-poika. Avio-onni Erjan kanssa kukoistaa. Pariskunta viihtyy tiiviisti yhdessä niin ratavarikolla kuin sen ulkopuolellakin.

Kuinka kauan herrat jaksavat motivoitua kilvanajamisesta, kun samaan aikaan kaikki maailman mahdollisuudet olisivat avoimina? Formulafanit toivovat, että mestarit jatkaisivat vielä pitkään, mutta samaan aikaan Kimi Räikkönen, Jenson Button ja kumppanit tekevät kaikkensa lähettääkseen edellisen sukupolven eläkkeelle.

Teksti: Jani Merimaa

Tuoreimmat aiheesta

F1