Gustafsson: Moraalikasvatus ei kuulu vain uskonnolle

Hallitus päätti tänään peruskoulujen viikoittaisen uskonnonopetuksen vähentämisestä yhdellä tunnilla.

Opetusministeri Jukka Gustafsson (SDP) perustelee uskonnonopetuksen karsintaa uskonnon historiallisesti poikkeuksellisen suurella osuudella peruskoulun opetuksesta.

– Minusta on tärkeää nähdä se, että uskonto ei voi omia tärkeää eettistä moraalikasvatusta, vaan se kuuluu mukaan myös muihin oppiaineisiin, soveltuvasti äidinkieleen, kirjallisuuteen, taito- ja taideaineisiin ja yhteiskuntaoppiin. Itse korostan, että arvokasvatuksesta pitää ottaa isompi vastuu myös muissa oppiaineissa kuin pelkästään uskonnossa.

Monikulttuurisessa Suomessa kaikkien uskontotunteja ei pidetä koululuokissa. Esimerkiksi roomalaiskatoliset hoitavat Helsingissä uskonnon opetuksen omin päin. Opetus on järjestetty koulupäivän ulkopuolelle. Kahden kouluikäisen pojan isän Marijan Basicin mukaan kirkon järjestämä uskonnonopetus on toiminut erittäin hyvin.

– Jokainen kirkkokunta huolehtii omalla tavallaan siitä, että lapset ovat mukana. Ne myös ymmärtävät, mistä on kysymys. Koulun ehkä suurempi tehtävä on opettaa historiaa ja kaikkia tällaisia asioita, jotka liittyvät uskontoon.

Keskeinen aine tradition vuoksi

Miksi uskonnonopetusta ei sitten kokonaan siirretä kouluista uskontokuntien tehtäväksi? Gustafsson vetoaa kansalliseen traditioon.

– Uskonto on osa meidän kansallista, kristillistä perinnettä. Siksi uskonto on meillä keskeinen oppiaine peruskoulussa. Se on sitä edelleenkin, ja hyvä näin.

Opetusministeri ei siis siirtäisi vastuuta uskonnonopetusta kokonaan uskonnollisille yhteisöille. Hän ei kuitenkaan sulje pois uudistuksia koulujen uskonnonopetuksen sisältöön.

Gustafssonin mielestä esimerkiksi uskonnonopetuksen jonkinlaisessa korvaamisessa kaikille yhteisellä uskontotiedolla voisi olla itua.

– Joskus tulevaisuudessa voi olla hyvä, että eri uskontojen piiriin kuuluvat lapset ja nuoret voisivat opiskella yhdessä ja tutustua sitäkin kautta erilaisiin uskontoihin. Mutta se on tulevaisuuden tavoite.

Uskonnonopetuksen sisällön radikaali uudistaminen ei kuitenkaan ole ajankohtainen vielä tällä hallituskaudella.

– Sen kokoluokan uudistukset ja muutokset, joissa koko uskonto-opetuksen asema arvioitaisiin uudelleen, eivät kuulunut tämän hallitusohjelman piiriin. Enkä olisi tässä kohtaa nähnyt sitä edes hyvänä.

Lue myös:

    Uusimmat