Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Miksi renkaiden lämmöstä huolehtiminen on niin vaikeaa?

MTV3
Julkaistu 02.12.2015 11:52

MTV SPORT

Mikä siinä on niin vaikeaa saada F1-auton renkaat optimilämpötilaan, kun usein kuullaan että renkaat eivät ole oikean lämpöiset?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Renkaita lämmittää se energia, mikä niihin menee. Jos renkaat ovat liian kylmät, ne eivät pidä. Jos renkaat ovat liian kuumat, ne eivät pidä. Aina puhutaan sitä, miten iso se lämpötilaikkuna on, jonka sisällä rengas toimii. Eli rengas ei ole liian kylmä eikä liian kuuma. Hankaluus on siis saada renkaaseen juuri oikea määrä energiaa, että se toimii. Jos auto on hitaampi eikä tuota niin paljon downforcea, sillä ei pääse mutkissa lujaa. Kun mutkissa ei päästä tarpeeksi lujaa, energiaa ei synny riittävästi, ja tästä se lumipalloefekti lähtee liikkeelle. Jos taas auto sutii hirvittävästi, se ylilämmittää takarenkaita ja silloinkin pito tippuu. Kun pelataan fysiikan kanssa, ei tähän ole olemassa mitään hauskaa oikotietä, että tee noin niin.

Onko tässä eroja tallien välillä?

- Tässä onnistumisessa on sekä talli- että kuljettajakohtaisia eroja. Esimerkiksi Mercedes sai tällä kaudella renkaat hyvin toimimaan. Toisaalta jos auto on ylivoimainen, eivät pienet rengasongelmat näy niin helposti. Taas esimerkiksi Williamsilla on ollut renkaiden lämpötilojen kanssa ongelmia, mutta pitää muistaa, että Williams ei kuitenkaan ole samantasoinen auto kuin Mercedes.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Britannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"Tällaisen auton Räikkönen haluaa – Salolle paljastus Ferrarin sisältäBottas kertoo tarkasti: Mitä F1-testeissä tapahtuu?Jäämies Räikkönen kaipaa huippusuoritukseen lämpöäFormulafakta: Miksi F1-auto on vaikea ajettava sateella?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?