Formulafakta: F1-kaluston kuljetus mantereelta toiselle

Ferrarin rekkoja Turkin GP:ssä 2009.
Ferrarin rekkoja Turkin GP:ssä 2009.GETTY
Julkaistu 12.02.2014 16:30(Päivitetty 13.02.2014 14:29)

Kuinka tallit kuljettavat kalustonsa toiselle mantereelle? Ja mitä tämmöinen lysti maksaa?

Euroopan kisoihin tallit kuljettajat kalustonsa omilla kuorma-autoillaan, mutta Euroopan ulkopuolisiin kisoihin kalustoa viedään pääasiassa kolmella Boeing 747 -rahtilentokoneella, joita F1-sarjan virallinen logistiikkakumppani DHL operoi.

F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva yritys FOM (Formula One Management) on järjestänyt kisapaikkakunnille tilauslennot, jotka lähtevät Lontoosta ja Münchenistä. Tallit pakkaavat kalustonsa kuljetuslaatikoihin, jotka on suunniteltu erityisesti näitä rahtikoneita varten. Jokainen talli saa pakata mukaan 22-24 tonnia rahtia sekä F1-autonsa. Lisäksi sellaisia painavia tavaroita, jotka eivät ole viime hetken kehitystyön kohteena, kuten sähkökaapeleita, generaattoreita, näyttöjä ja pöytiä, lähdetään merirahtina. Ne pitää lähettää matkaan jopa kolme kuukautta ennen kisaa. Merirahtia lähetetään kaukokisoihin noin 5 tonnia per talli. Myös polttoaineet kuljetetaan merirahtina omissa konteissaan.

Euroopan kisoihin matkustaviin kuorma-autoihin mahtuu jopa 37 tonnia rahtia. Rekkojen lastaaminen kestää kaksi päivää, sillä mukaan pakattavaa tavaraa on 80-sivuisen listan verran. Rekat lähtevät matkaan noin viikkoa ennen kisaa ja saapuvat kisapaikkakunnalle yleensä kisaviikon maanantai-iltana.

FOM maksaa MM-sarjassa kärkikymmenikköön sijoittuneiden tallien lentorahdit, mikä on yksi syy siihen, että esimerkiksi Caterhamille on ollut niin tärkeää taistella sarjan 10. sijasta. Kauden aikana rahtikustannus voi nousta miljoonaan euron, jos sen joutuu maksamaan kokonaan itse. MM-sarjassa 11:nneksi jäävä talli ei saa sarjan järjestäjiltä ilmaista lentorahtia eikä osuutta lajin tv-tuloista.

Lähde: CNN, F1.com, DHL

Upotettavan Youtube-videon id Katso YouTubesta DHL:n video F1-logistiikasta:y