Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: F1-historian ovelin tekninen huijaus

Tyrrell käytti vuonna 1984 vesitankkeja kyseenalaisella tavalla hyödykseen.
Tyrrell käytti vuonna 1984 vesitankkeja kyseenalaisella tavalla hyödykseen./ All Over Press
Julkaistu 24.11.2015 10:49

MTV SPORT

Mikä on kautta aikojen kaikista ovelin tekninen huijaus mitä on nähty F1:ssä?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Se on tietysti mielipidekysymys, mikä on ovelin, mutta kyllähän sitä kaikenlaisia systeemejä on ollut. 1980-luvulla kun oli turboautoja ja vapaasti hengittäviä autoja, niin säännöissä sallittiin auton vesitankkien täyttö vielä kisan jälkeen. Silloin oli älyttömän isot vesitankit, jotka ammuttiin lämmittelykierroksella tyhjäksi. Sitten ajettiin kisa ja kisan jälkeen tankattiin ne täyteen, joillain taisi olla vielä lyijykuulia siellä.

- Toinen huijaus oli se, kun oli säädetty tietty maavara. Silloin oli pneumaattinen systeemi, jolla auto pudotettiin radan pintaan kisan ajaksi ja kisan jälkeen se nousi hitaasti ylös. 

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Käytetäänkö eri radoilla eri akselivälisiä autoja?
Formulafakta: Onko F1-sarjassa paikkailtu porsaanreikiä?
Formulafakta: Kuinka usein jarrut vaihdetaan?
Formulafakta: Miten F1-tallit vakoilevat toisiaan?
Formulafakta: F1-tallien henkilöstömäärä kisa- ja testiviikonloppuina
Formulafakta: Saako testeissä käyttää "laitonta" moottoria?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?