Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrarin F1-auto vaihtui "paskakasaan" – Mika Salo teki kaikkensa, mutta sai yllättäen katkeran viestin

xpb.cc
Julkaistu 08.07.2020 06:01
Toimittajan kuva

Juhana Nyman

juhana.nyman@mtv.fi

Entisen kuljettajan Mika Salon F1-uran viimeiset vuodet olivat melkoista vuoristorataa. Salo muistelee F1:n Beyond the Grid -podcastissa, miten hän Ferrari-pestinsä jälkeen päätyi Sauberin kautta kehittämään Toyotan F1-autoa. Ura päättyi katkerasti, kun japanilaisjätti jätti Salon ilman sopimusta. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Salo tuurasi loukkaantunutta Michael Schumacheria Ferrarilla kaudella 1999 kuudessa kilpailussa. Kaudelle 2000 hän joutui etsimään uutta tallia ja päätyi Sauberille. Kaksivuotinen sopimus päättyi kuitenkin jo vuoden kuluttua, kun autojätti Toyota päätti keskittää voimansa formuloihin. Suuri tehdastalli houkutti suomalaista.

– En tullut kovin hyvin toimeen Peterin (Sauberin tallipäällikkö Peter Sauber) kanssa. Toyota tuli kesken kauden. Päätin lähteä. Opin Ferrarilla, että pitää olla isojen poikien kelkassa, Salo sanoo podcastissa.

LUE MYÖS: Mika Salolta kysyttiin ilkeämielisestä Ferrari-huhusta – "Siitä puhuttiin heti ensimmäisenä"

Toyotan tarkoituksena oli testata kauden 2001 ajan autoaan ja osallistua sarjaan kaudella 2002. Tallilla oli lähes rajaton budjetti, mutta meno oli Salon mukaan melko amatöörimäistä.

– Paljon rallimekaanikkoja, paljon insinöörejä Audin urheiluautopuolelta. Ei oikeastaan todellista F1-kokemusta. Olin käytännössä ainoa F1:stä siellä. Testivuosi oli melkoinen sotku. 

Testattava auto ei ollut ainakaan henkilöstöä parempi. Salo kuvailee testivuoden menopeliään värikkäin sanankääntein.

– Se oli paskakasa. Se oli todella huono. Auton kanssa oli todella vaikea työskennellä, se oli varmaan sata kiloa ylipainoinen. Oli kuin olisi ajanut bussia.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

7.04715763Mika Salon pesti Toyotalla oli vaikea.xpb.cc

Toyota ajoi vuoden aikana testejä lähes kaikilla radoilla seuraten F1-kalenteria. Salon testiajot alkoivat surkeasti, kun hän loukkasi selkänsä ulosajossa auton rikkouduttua. Lähes neljän kuukauden tauon aikana auto ei juuri kehittynyt.

– Olin melko tuohtunut kun palasin, eikä mitään ollut tehty.

Vuonna 2002 Toyota osallistui F1-sarjaan. Kisa-auto oli paljon testeissä nähtyä parempi. Moottori oli hyvä ja Salo ajoi jopa kahdesti pisteille.

– Kehitys ei kuitenkaan edennyt toivotusti. Aina kun löysimme jotain, kesti liian kauan saada jotain tehtyä.

Salo oli kuitenkin tyytyväinen, eikä kausi aiheuttanut turhautumista. Hän sanoo keskittyneensä jo seuraavaan kauteen. Se ei kuitenkaan ollut ruusuinen.

– Ajattelin, että tämä on se todellinen testiauto, jota pääsemme testaamaan oikeissa olosuhteissa. Kauden lopussa minulle sitten kerrottiin, että en enää aja.

Kysyttäessä syytä sopimuksen päättymiseen, Salon vastaus on paljon puhuva.

– Aina tiimit syyttävät kuskeja ensin, kun auto on paska.

Toyotan touhusta jäi auton makuinen maku. Salo sanoo lähdön olleen erittäin katkera paikka.

– Se ei ollut mukavaa, koska valmistauduimme kauteen 2003. Auto oli silloin paljon parempi, koska se oli minun kehittämäni.

Kausi 2002 jäi Salon viimeiseksi F1:ssä.

Lisää aiheesta:

Mika Salon F1-ura päättyi sokkipotkuihin – tv-kameroille lausuttu kritiikki oli liikaa tallille: "Eivät oikein tykänneet"Kimi Räikkönen palaa radalle josta kaikki alkoi 20 vuotta sitten – legendaarinen testiajo loksautti Michael Schumacherin ja tallipomon leuat auki: "Aion palkata sen Eskimon"Suunnittelijagurun ja tallipäällikön itsepäiset vakuuttelut kävivät Kimi Räikköselle kalliiksi – kyseenalainen tiedote kruunasi katastrofaalisen projektin: "Kimi oli todella vihainen"Tallipomoonsa kypsynyt Mika Salo junaili itsensä irti Sauber-sopimuksestaan – "Olihan se aika härski veto"Räikkösestä annettu väärä tilannekuva suututti ruotsalaiskuskin ja Indy-tallin: ”Minulle kerrottiin, että Kimi on täysin poissa”Muistatko? Mika Salon unelmapesti Ferrarilla alkoi piileskelyllä ja yllättävällä tuplabuukkauksella – ”Kerroin, että minulla on pieni ongelma lauantain kanssa”
F1Mika SaloF1-historiaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"