Ferrarin F1-auto vaihtui "paskakasaan" – Mika Salo teki kaikkensa, mutta sai yllättäen katkeran viestin

Entisen kuljettajan Mika Salon F1-uran viimeiset vuodet olivat melkoista vuoristorataa. Salo muistelee F1:n Beyond the Grid -podcastissa, miten hän Ferrari-pestinsä jälkeen päätyi Sauberin kautta kehittämään Toyotan F1-autoa. Ura päättyi katkerasti, kun japanilaisjätti jätti Salon ilman sopimusta. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Salo tuurasi loukkaantunutta Michael Schumacheria Ferrarilla kaudella 1999 kuudessa kilpailussa. Kaudelle 2000 hän joutui etsimään uutta tallia ja päätyi Sauberille. Kaksivuotinen sopimus päättyi kuitenkin jo vuoden kuluttua, kun autojätti Toyota päätti keskittää voimansa formuloihin. Suuri tehdastalli houkutti suomalaista.

– En tullut kovin hyvin toimeen Peterin (Sauberin tallipäällikkö Peter Sauber) kanssa. Toyota tuli kesken kauden. Päätin lähteä. Opin Ferrarilla, että pitää olla isojen poikien kelkassa, Salo sanoo podcastissa.

Toyotan tarkoituksena oli testata kauden 2001 ajan autoaan ja osallistua sarjaan kaudella 2002. Tallilla oli lähes rajaton budjetti, mutta meno oli Salon mukaan melko amatöörimäistä.

– Paljon rallimekaanikkoja, paljon insinöörejä Audin urheiluautopuolelta. Ei oikeastaan todellista F1-kokemusta. Olin käytännössä ainoa F1:stä siellä. Testivuosi oli melkoinen sotku. 

Testattava auto ei ollut ainakaan henkilöstöä parempi. Salo kuvailee testivuoden menopeliään värikkäin sanankääntein.

– Se oli paskakasa. Se oli todella huono. Auton kanssa oli todella vaikea työskennellä, se oli varmaan sata kiloa ylipainoinen. Oli kuin olisi ajanut bussia.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Toyota ajoi vuoden aikana testejä lähes kaikilla radoilla seuraten F1-kalenteria. Salon testiajot alkoivat surkeasti, kun hän loukkasi selkänsä ulosajossa auton rikkouduttua. Lähes neljän kuukauden tauon aikana auto ei juuri kehittynyt.

– Olin melko tuohtunut kun palasin, eikä mitään ollut tehty.

Vuonna 2002 Toyota osallistui F1-sarjaan. Kisa-auto oli paljon testeissä nähtyä parempi. Moottori oli hyvä ja Salo ajoi jopa kahdesti pisteille.

– Kehitys ei kuitenkaan edennyt toivotusti. Aina kun löysimme jotain, kesti liian kauan saada jotain tehtyä.

Salo oli kuitenkin tyytyväinen, eikä kausi aiheuttanut turhautumista. Hän sanoo keskittyneensä jo seuraavaan kauteen. Se ei kuitenkaan ollut ruusuinen.

– Ajattelin, että tämä on se todellinen testiauto, jota pääsemme testaamaan oikeissa olosuhteissa. Kauden lopussa minulle sitten kerrottiin, että en enää aja.

Kysyttäessä syytä sopimuksen päättymiseen, Salon vastaus on paljon puhuva.

– Aina tiimit syyttävät kuskeja ensin, kun auto on paska.

Toyotan touhusta jäi auton makuinen maku. Salo sanoo lähdön olleen erittäin katkera paikka.

– Se ei ollut mukavaa, koska valmistauduimme kauteen 2003. Auto oli silloin paljon parempi, koska se oli minun kehittämäni.

Kausi 2002 jäi Salon viimeiseksi F1:ssä.

Lue myös:

    Uusimmat