Formula ykkösten ensimmäisellä viikolla vakuuttavasti ajanut Ferrari on onnistunut muita kärkitalleja paremmin uusien sääntöjen mukaisen etusiiven suunnittelussa. Mercedes ja Red Bull joutuvat nyt pohtimaan oman aerokonseptinsa uudelleen avaamista.
F1-autojen etusiivet ovat kokeneet tähän kauteen tultaessa mullistuksen. Ne ovat leveämpiä ja siiven kulma on suurentunut viime vuodesta. Myös yksittäisten elementtien määrää on karsittu, jotta siivistä saataisiin aiempaa yksinkertaisempia.
LUE LISÄÄ: Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta
Uudistuksilla pyritään parantamaan edellä ajavan auton seuraamista ja lisäämään sitä kautta ohituksia. Barcelonan testien avausviikolla nähtiin muun muassa Ferrarin autossa muista kärkitiimeistä eroava ratkaisu.
Ferrarin uudessa etusiivessä ilmanohjaimet laskevat keskiosasta reunoille, josta ilmavirta ohjataan aiempaan tapaan pitkälti renkaiden ohi. Sen sijaan Mercedes on päätynyt ratkaisuun, jossa siivekkeet laskevat keskelle reunoilta lähdettäessä alaspäin, jolloin ilmavirta kulkee pääsääntöisesti eturenkaan yli.


