Ferrari karkasi Itävallasta ennen aikojaan – ex-kuskilta tylyä tekstiä tallipäällikön tilanteesta: "Jos olisin hän, pelkäisin puhelua"

Ferrari sukelsi kahden Itävallan-viikonlopun aikana todella syvälle.

F1-kauden viikontakainen avausosakilpailu oli Ferrarilta melkoinen torjuntavoitto, kun Charles Leclerc nousi toiselle sijalle erittäin vaikeasti ajettavalla, alitehoisella SF1000-autolla. Sebastian Vettel oli kymmenes.

Salama ei kuitenkaan iskenyt kahta kertaa samaan paikkaan.

Kauden toisessa, sateessa ajetussa aika-ajossa Ferrari-kuljettajat jäivät sijoille 10 ja 11, ja huonommin sijoittuneen Leclercin lähtöruutu laski vielä kolmella pykälällä hänen saamansa rangaistuksen johdosta.

Tällaisista lähtöasetelmista tilanne näytti kilpailua silmällä pitäen jo valmiiksi vaikealta, mutta tuskin kukaan osasi odottaa, että Ferrari voisi kyykätä vieläkin syvemmälle. Leclerc ajoi ensimmäisellä kierroksella päin Vetteliä, ja molemmat keskeyttivät.

Jotain tallin sisällä vallitsevasta tilanteesta kertoo se, että Ferrari pakkasi tavaransa etuajassa ja perui kilpailun jälkeiset lehdistötilaisuutensa, jossa oli tarkoitus olla paikalla niin Vettel, Leclerc kuin tallipäällikkö Mattia Binottokin.

Toista kauttaan tallipäällikkönä toimivaa Binottoa ei toden totta käy kateeksi. Binottolla on pitkä historia Maranellossa, ja monet odottivat Ferrarin palaavan hänen johdollaan viimeinkin mestaruuskantaan. Tulokset ovat kuitenkin olleet kaikkea muuta.

Entinen F1-kuljettaja Ralf Schumacher vihjasi jo lauantain aika-ajon jälkeen, että muutoksia saattaa olla luvassa

– Se, että molemmat Ferrarit ovat vaikeasti ajettavia, myös sateessa, osoittaa, että myös mekaanisella puolella on jotain pielessä. Jos minä olisin Binotto, pelkäisin esimieheltäni tulevaa puhelua, Schumacher sanoi GP Blog -sivuston mukaan.

Schumacher viittaa lausunnollaan siihen, että Ferrarin ongelmien uskotaan johtuvan ennen muuta siitä, että talli ei kykene enää hyödyntämään niitä vippaskonsteja, joilla se sai vielä viime vuonna voimanlähteistään muita enemmän tehoja irti. FIAn suorittama tutkinta ja sitä seurannut salainen sopimus pakotti Ferrarin ruotuun, ja jälki on nyt rumaa.

Sadesäässä tehon merkitys kuitenkin pienenee ja auton ajettavuuden merkitys kasvaa. Surkea sadesään aika-ajotulos siis viittaa siihen, ettei Ferrari ole millään tavalla edes hyvä ajettava – tosin tämä oli nähtävissä jo viikko sitten in car -kameroiden kuvista.

Ferrari on kahden GP-viikonlopun jälkeen valmistajien MM-sarjassa viidennellä sijalla, 61 pisteen päässä viime vuosien kovimmasta kilpakumppanistaan Mercedeksestä.

Lue myös:

    Uusimmat