Facebookin omistavan Metan tulos romahti

Mikä on metaversumi? Toimittaja lähti asiantuntijan kanssa matkalle virtuaalimaailmaan, josta kuhistaan 5:21
Mikä on metaversumi? Toimittaja lähti asiantuntijan kanssa matkalle virtuaalimaailmaan, josta kuhistaan.

Facebookin omistavan Metan tulos romahti heinä-syyskuussa vuoden takaiseen verrattuna. Sosiaalisen median jätin nettotulos oli vuoden kolmannella neljänneksellä noin 4,4 miljardia dollaria, kun se vuotta aiemmin ylsi 9,2 miljardiin dollariin.

Jämähtäneistä käyttäjämääristä ja mainostulojen laskusta kärsivän yhtiön liikevaihto laski nelisen prosenttia 27,7 miljardiin dollariin vuoden takaisesta 29 miljardista dollarista.

Laskusuunta alkoi jo aiemmin tänä vuonna. Huhti–kesäkuussa Metan vuosineljänneksen liikevaihto putosi ensimmäistä kertaa vuosikymmenen takaisen listautumisen jälkeen.

Tulosjulkistuksen yhteydessä Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi yhtiön suunnittelevan toimintaansa merkittäviä muutoksia parantaakseen tehokkuutta vaikeassa taloudellisessa toimintaympäristössä. Toimitusjohtajan mukaan esimerkiksi kilpailu on kiristynyt ja investointikulut kasvaneet.

Facebookin aktiivisten kuukausittaisten käyttäjien määrä oli kasvanut vuoden takaisesta kahdella prosentilla. Syyskuun lopussa heitä oli 2,96 miljardia. Työntekijöiden määrä oli kasvanut yli neljänneksen ja oli noin 87  000.

Applen uusi linjaus leikkaa liikevaihtoa

Insider Intelligencen pääanalyytikko Debra Aho Williamson sanoo, että Metan nykyisen liiketoiminnan tilanne on epävakaa. Hän arvioi, että Zuckerbergin ja yhtiön keskittyminen "metaversumiin" on vienyt huomion tämän päivän valitettavilta realiteeteilta.

"Metaversumi" tarkoittaa virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden yhdistelmää, jonka yhtiö näkee internetin tulevaisuudeksi.

Suuret teknologiayritykset ovat kärsineet taloustilanteesta, kun mainostajat ovat leikanneet markkinointibudjettejaan. Lisäksi Applen tekemät muutokset tietosuojaan ovat vähentäneet mainosten personoinnin mahdollisuuksia ja siten mainonnan hintaa.

Viime vuonna Apple antoi iPhone-käyttäjien päättää, sallivatko he seurannan, joka mahdollistaa mainosten personoinnin. Apple perusteli päätöstään yksityisyyden suojalla, mutta arvostelijat ovat huomauttaneet, ettei se estä Applea itseään seuraamasta käyttäjiään.

Meta on arvioinut menettävänsä tämän vuoden liikevaihdostaan noin 10 miljardia euroa Applen linjauksen vuoksi.

Lue myös:

    Uusimmat