Osavuosikatsauksensa raportoineen Facebookin emoyhtiön Metan vuosineljänneksen liikevaihto tippui ensimmäistä kertaa vuosikymmenen takaisen listautumisen jälkeen.
Viimeisimmän vuosineljänneksen liikevaihto laski prosentin vuodentakaisesta olleen 28,8 miljardia dollaria.
Sosiaalisen median jättiläinen teki liikevoittoa menneellä kvartaalilla kaikkiaan 6,69 miljardia dollaria, mikä tarkoitti 36 prosentin laskua vuodentakaisesta. Tulos oli kokonaisuudessaan markkinoiden odotuksia heikompi.
– Lisäämme energiaa ja fokusta yhtiön tärkeimpiin prioriteetteihin, jotka avaavat sekä lyhyen että pitkän aikavälin mahdollisuuksia Metalle ja ihmisille sekä yrityksille, jotka käyttävät palveluitamme, yhtiön toimitusjohtaja Mark Zuckerberg sanoi osavuosikatsauksen tiedotteessa.
Markkinoiden odotuksia heikommasta tuloksesta huolimatta Meta onnistui kuitenkin kasvattamaan päivittäisten käyttäjiensä lukumäärää – toisin kuin analyytikot olivat pelänneet.
– Vuosineljänneksen liikevaihdon lasku vuositasolla osoittaa, kuinka nopeasti Metan liiketoiminta on heikentynyt, sanoi analyytikko Debra Aho Williamson.
– Hyvä uutinen, jos voimme kutsua sitä sellaiseksi, on että myös kilpailijat digitaalisen mainonnan kentällä kokevat hidastumisen.
New York Times kirjoittaa, että yhtiön liikevaihdon lasku asettuu selkeämpään valoon, jos sitä vertaa siihen, että vielä vuonna 2019 yhtiön vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 28 prosenttia.