F1-sarja myllää aika-ajojen systeemiä – kokeilulla vaikutus myös rengaspuolelle

F1-sarja testaa uutta aika-ajosysteemiä ja leikkaa samalla käytettävissä olevien renkaiden määrää kahdessa GP:ssä ensi kaudella, useampi kansainvälinen media kertoo. 

Muun muassa The Race -sivusto on tehnyt selkoa Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-komission suunnittelemista linjauksista, joihin kuuluu "uusittu aika-ajosysteemi". Sitä on tarkoitus testata kahtena kisaviikonloppuna ensi kaudella. 

Uusitussa systeemissä kuljettajien tulee käyttää kovaa rengasseosta aika-ajojen ensimmäisessä osiossa, keskikovaa rengasta 2. jaksossa ja pehmeää rengasta sijat 1-10 ratkaisevassa päätösosiossa. Jos aika-ajot käydään märällä radalla, tallit saavat valita renkaansa vapaasti. 

Tällä on vaikutuksensa myös rengasmääriin. Kokeiluviikonloppuina kuljettaja saa käyttöönsä 11 rengassettiä nykyisen 13:n sijaan. Myös seosten saatavuuteen tulee muutoksia. Kovia renkaita saa käyttöön maksimissaan kolme settiä (tällä kaudella kaksi), keskikovia neljä (kolme) ja pehmeitä vain neljä (kahdeksan). 

Välikelin (neljä settiä) ja sadekelin renkaiden (kolme) määrät pysyvät muuttumattomina. 

Tulosruutu vuonna 2002: Tällaista Kimiä et muista! Tältä Räikkönen näytti tasan 20 vuotta sitten.

Lue myös:

    Uusimmat