F1-lehdistökatsaus: Kimi Räikkösen temppu kuvasti koko Ferrarin viikonloppua – ja sekös italialaisia lämmitti

Kimi Räikkösen tallikaverin Antonio Giovinazzin raju ulosajo muutti Belgian GP:n jonossa marssimiseksi – ainakin kärjen osalta. Sen takana loisti suomalaiskonkari, joka masensi entisestään Ferrarin karmeaa viikonloppua.

LUE MYÖS:

Kisan voittoon ajoi vähemmän yllättäen Mercedeksen Lewis Hamilton. Britti on vienyt kauden seitsemästä kisasta peräti viisi. Tälläkään kertaa Hamilton ei joutunut kovan paineen alle, vaan hän saattoi hallita kisaa mielin määrin.

Hamilton olikin, vähemmän yllättäen, brittimedian silityksen kohteena.

– On selvää, että Hamiltonilla on paras auto, mutta niin on myös Bottaksellakin. Lauantaina Hamilton nappasi paalun yli puolen sekunnin erolla. MM-taistossa Bottas on kolmen pisteen päässä (Max) Verstappenista, kun taas Hamiltonin etumatka hollantilaiseen nähden on 48 pistettä. Puhutaan siis kahdesta voitosta. Kyse ei ole pelkästä autosta, kuten kaikki sanovat, BBC:n kolumnisti Andrew Benson kirjoitti, Hamiltoniin liittyen.

– Se kertoo paljon Hamiltonin motivaatiotasosta, että hän pitää kautta 2019 tietynlaisena pohjakosketuksena. Silti hän voitti mestaruuden. Ja nyt hän näyttää olevan entistä päättäväisempi tällä kaudella. Näyttää siltä, että oikein mikään ei pysäytä häntä, Autosportin Alex Kalinauckas totesi puolestaan Mercedeksen brittikuskista.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Pieni voitto Bottakselle, mutta myös kritiikkiä

Kansainvälisessä formulalehdistössä Mercedeksen suomalaiskuskin Bottaksen suoritus keräsi kohtalaisia arvosanoja.

Näissäkin leijaili toisen Mersu-kuskin haamu yllä.

– Bottas ei ole Hamiltonin tasolla ja suomalainen missasi saumansa lähdössä, entinen Autosportin kolumnisti ja nykyään The Race -sivustolle kirjoittava Edd Straw totesi.

– Bottas onnistui nappaamaan eturivin paikan vain 0,015 sekunnin turvin. Kisassa hän ei luonut uhkaa Hamiltonille. Toki, hän pystyi varmistamaan Mercedekselle kaksoisvoiton, Crash.net:n Lewis Larkam perkasi.

– Se toki pitää laskea eduksi, että tällä kertaa Verstappen ei päihittänyt häntä, Sky Sportsilla todettiin Bottaksesta.

Kimi, hauis

Tällä kertaa suomalaisten kuningas oli Alfa Romeon Kimi Räikkönen, joka ajoi maaliin sijalla 12. Räikkönen keräsi useita täysiä kymppejä lehdistöarvioissa.

Räikkösen eduksi laskettiin erityisesti se, miten hän oli, hieman yllättäen, vahvin ”Ferrari-mies”.

– Belgiassa, jopa vanha kunnon KR7 oli (Sebastian) Vettelin ja (Charles) Leclercin edellä, italialaistoimittaja Leo Turrini heitti.

– Räikkönen on Span prinssi. Hän teki melkein sensaation ja vei Alfa Romeon pisteille – Ferrarin nokan edestä, Gazzetta dello Sportin Luigi Perna hehkutti.

– Hän jäi vain kymmenyksen päähän aika-ajojen toiseen osioon pääsystä. Hän oli nopeampi kuin tallikaverinsa, nopeampi kuin yksikään Haas ja Williams. 12. sija irtosi vahvan ajon jälkeen, minkä lisäksi hän päihitti vielä molemmat Ferrarit, Crashin Lewis Larkam kävi läpi, antaen Räikköselle täyden kympin arvosanan.

The Racen Edd Strawin mukaan Räikkösen viikonloppuun mahtui vain pieniä miinuksia.

– Hänen aika-ajosuorituksensa oli hyvä, vaikka se olisi voinut olla vielä pikkiriikkisen parempi. Kisa oli myös hyvä, heikosta lähdöstä huolimatta, Straw totesi ja antoi Räikköselle arvosanaksi yhdeksän.

Sen sijaan Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ei saanut paljoa lämpöä arvostelijoilta. Giovinazzin raju ulosajo näkyi yhtä rajulla tavalla arvioissa.

Pahiten Giovinazzin lyttäsi Marca-lehden Marco Canseco, joka antoi italialaiselle arvosanan nolla.

– Hän menetti autonsa hallinnan aivan itse ja meinasi kilkata samalla George Russellin, joka voi kiittää hengestään Halo-turvakaarta, Canseco kirjoitti.

”Mitä ihmettä”

Sitten se itse murheenkryyni.

Ferrari ei noussut tällä kertaa esille vain italialaislehdistön puolella. Nyt myös muualla ihmeteltiin sitä, mihin tilaan ikoninen F1-talli on ajautunut.

– Sen jälkeen, kun Ferrarin piti tehdä ”jotain”, Leclerc vietti useita kierroksia Haasin Romain Grosjeanin takana. Eli auton, joka on ollut jatkuvasti useita sekunteja kärkeä hitaampi, ja jossa oli alla selvästi käytetymmät renkaat. Mitä ihmettä on oikein meneillään? BBC:n Andrew Benson hämmästeli.

– Heillä oli F1:n paras moottori ja nyt heillä on ylivoimaisesti heikoin moottori, Benson lisäsi perään vielä yhden syyn mahalaskun takaa.

L’Equipen toimittaja Fabrice Bosset ei löytänyt myöskään suuria ilonaiheita italialaistallin viikonlopusta.

– Päätimme antaa arvosanaksi 3/20. Olisimme voineet antaa ihan hyvin myös kakkosen, ykkösen tai nollan, koska heidän suorituksensa oli katastrofaalinen – ihan kaikilta mittareilta katsottuna. Kuin kuvainnollisesti, Leclercin varikkopysähdyksen aikaan, hänen renkaansa eivät olleet valmiina ja hän menetti useita sekuntia, Bosset kävi läpi.

GP Blogin Matt Gretton tiivisti Ferrarin kisan annin ja tilanteen osuvasti.

– Heidän onnekseen fanit eivät olleet paikalla nyt tai ensi viikonloppuna Monzassa.

Edes potkut eivät auta?

Kotimaassaan Italiassa Ferrarin toimintaa ei katsottu rakkauslasien läpi.

– En usko, että John Elkann (Ferrarin hallituksen puheenjohtaja) haluaisi olla tekemisissä yhden historian huonoimman Ferrarin kanssa. Spassa Ferraria alistettiin Renauteilla, joka myy autojaan 11 000 eurolla. Moni ei välttämättä tätä ajattele, mutta tällä voi olla vaikutusta koko Ferrarin brändikuvaan, italialaistallin entinen tiedotuspäällikkö Alberto Antonini totesi FormulaPassionin puolella.

– En vain jaksa uskoa, että yli tuhat ihmistä, eli ne, jotka toimivat Ferrarin kilpailupuolella, eivät pysty suunnittelemaan yhtään sen parempaa autoa kuin minkä olemme tällä kaudella nähneet, Gian Carlo Minardi (minardi.it) mietti.

Monissa italialaisarvioissa esiin nousi Ferrarin entinen kuski Räikkönen, joka ehti molempien Maranellon punaisten edelle. Itse kisassa Räikkönen teki yhden, sangen puhuttelevan tempun.

– Ferrarin koko kisa tiivistyi kierrokseen 17, jolloin Räikkönen, Ferrarin moottorilla, ohitti helposti Vettelin. Jos tämän päivän Alfa Romeo on Ferrarin edellä, se meinaa sitä, että Ferrari on tehnyt aivan kaiken väärin, Gazzetta dello Sportin pitkäaikainen toimittaja Umberto Zapelloni mietti.

Maranellon punaisten mahalaskua pidetäänkin jo historiallisen suurena.

– Belgia oli surullisin ja tuskallisin kisa Ferrarin lähihistoriassa. Vertailukohteeksi voi ottaa kauden 2014, jolloin talli ei ottanut yhtään voittoa. Silloin, seitsemän kisan jälkeen, Ferrarilla oli 87 pistettä. Nyt vain 61. Ihan pelkkien numeroiden perusteella voisi olettaa, että Mattia Binotton päivät Ferrarin tallipäällikkönä ovat ohi. Ongelma on vain siinä, että muutos voisi entisestään pahentaa tilannetta, Corriere della Seran Daniele Sparisci mietti.

Gazzetta dello Sportin Luigi Pernan mukaan Ferrari todennäköisesti miettii henkilömuutoksia.

Tai ainakin sen pitäisi.

– He tarvitsevat uusia ideoita ja ehkäpä myös uusia insinöörejä. Mutta samaan aikaan Maranellossa pohditaan, että pitäisikö heidän taas valittaa Racing Pointista ja kutittaa Toto Wolffia, Perna murjaisi.

Lue myös:

    Uusimmat