Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-auton avaruusmaisesta ratista löytyy yksi ”arkipäiväinen vipu”, jota Valtteri Bottas ei ole koskaan käyttänyt

Arkistokuva Mercedeksen ratista.
Arkistokuva Mercedeksen ratista.xpbimages.com
Julkaistu 15.03.2019 21:00
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

ilarisavonen

F1-autot ovat täynnä edistyksellistä tekniikkaa, joka suorastaan kulminoituu autojen rattiin. Avaruusmainen komentokeskittymä pitää sisällään muun muassa yhden arkipäiväisestä henkilöautoilusta tutun ominaisuuden, jota Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas ei ole käyttänyt koskaan.

Mercedeksen videolla esitellään tallin tämän kauden auton rattia, joka on vempaimia täynnä.

On moottoriasetuksia, on tasapainoon liittyviä säätimiä ja myös aivan perinteisiä, autoiluun liittyviä vipuja.

Yksi näistä on neutral-nappi, jota kuljettajat painavat ajosession tai kisan jälkeen. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan auto laitetaan vapaalle.

– Jos tätä nappia painaa pitkään, niin se antaa peruutusvaihteen, Bottas esittelee videolla ja paljastaa:

– En ole tainnut koskaan käyttää sitä, Bottas hymähtää.

– Mutta ei sitä koskaan tiedä! Jos vaikka Monacossa jää jumiin, niin tuo voi olla ainoa pelastustie.

Yllä olevalla videolla Bottas ja Mercedeksen tekniikkapuolen pomo Evan Short esittelevät sitä, mitä kaikkea F1-auton ratti pitää sisällään.

Lisää aiheesta:

F1-sarja heitti kuskeille pahan haasteen: Valtteri Bottas hämmensi, Kimi Räikkönen meni suoraan asiaanValtteri Bottaksen ensimmäinen kärry ei ollut se kaikkein tavanomaisin – F1-tähti omistaa tällä hetkellä vain yhden auton, mutta talliin on tulossa todellinen unelmien unelmaValtteri Bottas vastasi kuumaan kysymykseen – käyttääkö Mercedes kohukeksintöä kauden avauksessa?Valtteri Bottas kuuli kohutusta DAS-systeemistä jo vuosi sitten: ”Ei se tunnu niin kummalliselta”Läheinen työtoveri kertoi Kimi Räikkösen vaikuttavimman piirteen – ”Tietokonettakin älykkäämpi”Kimi Räikkösen uuden auton yksityiskohdat alkavat paljastua – Ossi Oikarinen käy läpi Alfa Romeon tekniset ratkaisut
F1Valtteri BottasMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia

  • ma16:24
    Red Bull

    Lehti: Tässä on Max Verstappenin uusi tallikaveri

  • ma07:54
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset