EU-komissio haluaa lisätä kuluttajien vaikutusmahdollisuuksia siirryttäessä vihreään ja digitaaliseen talouteen.
Toimintaohjelmassa käsitellään myös sitä, miten kuluttajansuojaa ja häiriönsietokykyä voidaan parantaa koronaviruspandemian aikana ja sen jälkeen.Komissio kertoo pyrkivänsä muun muassa varmistamaan, että EU:n markkinoilla on kuluttajien saatavilla kestäviä tuotteita ja että kuluttajat saavat tuotteista paremmin tietoa, jotta he voivat tehdä tietoon perustuvia valintoja.
Oikeus- ja kuluttaja-asioista vastaava komissaari Didier Reynders arvioi, että eurooppalaiset kuluttajat ovat globaalin muutoksen keskiössä.
– Kuluttajien vaikutusmahdollisuuksia on parannettava, jotta he voivat tehdä kestäviä valintoja ja olla varmoja siitä, että heidän oikeuksiaan suojellaan kaikissa olosuhteissa, Reynders painottaa tiedotteessa.