Facebook kohdistaa käyttäjilleen mainoksia sen perusteella, mistä se arvelee näiden olevan kiinnostuneita. Mainoksia ei saa kokonaan pois, mutta niitä voi hieman muuttaa.
Yllä olevalla videolla keskustellaan Facebookin käyttäjätietoskandaalista.
Etsitkö eilen netistä tietoa tattarijauhosta ja tänään Facebok-uutisvirtaasi ilmestyi siitä mainos? Kyseessä ei ole sattuma. Facebook nimittäin päättelee, mistä olet kiinnostunut ja näyttää siihen liittyviä mainoksia. Facebookin sivuilla tämän kerrotaan olevan ”selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdennettua verkkomainontaa”.
LUITKO JO? Mark Zuckerberg tunnustaa: Facebook lukee kaikki käyttäjien yksityisviestit Messengerissä
Jos mainostaja on asentanut sivuilleen analytiikkatyökalu Facebook-pikselin, se voi näyttää mainoksia niille, jotka ovat vastikään tarkastelleet mainostajan sivuston sivuja tai tuotteita.
Facebookin toiminta on mainostajien rahoittamaa, joten palvelun käyttäjä ei pääse koskaan kokonaan eroon mainoksista. Hieman voi kuitenkin vaikuttaa siihen, mitä mainoksia uutisvirtaan ilmestyy.


