Energiavirasto: Lumo Energia lopettaa, asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättä

Sähköyhtiö Lumo Energia lopettaa toimintansa – toimitusjohtaja kertoo, mitä tämä tarkoittaa asiakkaille 3:43
Lumo Energia lopettaa toimintansa – toimitusjohtaja kertoo, mitä tämä tarkoittaa asiakkaille

Toimintansa lopettavan Lumo Energian sähköntoimitus asiakkaille on päättymässä syyskuun alussa.

Energiavirasto ohjeistaa keskeytysilmoituksen saaneita asiakkaita tekemään uuden sähkösopimuksen valitsemansa sähkönmyyjän kanssa viipymättä.

Jos asiakas ei tee uutta sähkösopimusta, sähköntoimitus lähtökohtaisesti päättyy kolmen viikon kuluttua verkkoyhtiön ilmoituksesta, Energiaviraston tiedotteessa todetaan.

Lumo Energia kertoi heinäkuun lopulla lopettavansa, koska sähkömarkkinalla ei tällä hetkellä ole mitään ennustettavuutta tai näkyvyyttä.

Energiaviraston mukaan verkkoyhtiöllä on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle etukäteen sähkönjakelun keskeyttämisen päivämäärästä ja syystä. Sen tulee myös huolehtia sähköntoimituksesta vähintään kolmen viikon ajan ilmoituksen lähettämisestä.

Osa Lumo Energian asiakkaista siirretään uudelle myyjälle automaattisesti. Keskeytysilmoituksen Lumo Energialta tai verkkoyhtiöltä saaneiden asiakkaiden on etsittävä uusi sähkönmyyjä itse.

Energiaviraston mukaan uuden sähkösopimuksen pitää olla voimassa ennen kuin verkkoyhtiön ilmoituksen lähetyspäivästä on kulunut kolme viikkoa, jotta kotitalouden sähköntoimitus ei keskeydy.

Määräaika lasketaan ilmoituksen lähettämispäivästä. Uudelle myyjälle täytyy varata sähköntoimituksen käynnistämiseen vähintään 14 päivän aika, ja jotkut myyjät saattavat vaatia pidemmänkin ajan.

Lue myös:

    Uusimmat