Mikko Hirvosen osaksi on jäämässä tallitoverinsa Sebastien Loebin selustan turvaaminen Argentiinan MM-rallissa.
Citroenin tallipäällikkö Yves Matton ilmoitti lauantaina, että hän haluaa kuljettajiensa ajavan kaksoisvoittoon Loebin johdolla. Näin ollen Hirvosen tehtäväksi jää ajaa Citroeninsa maaliin toisena.
Loeb ja Hirvonen olivat yhä kärkitaistossa, kun rallin erikoiskokeista oli ajettu lähes puolet. Yhdeksän pikataipaleen jälkeen johdossa oli Loeb, jonka ero Hirvoseen oli 2,1 sekuntia. Tallimääräyksen jälkeen, 13. erikoiskokeen jälkeen kaksikon ero oli jo 7,2 sekuntia.
Matton kertoi päätöksestään yhdeksännen pikataipaleen jälkeen.
- Sebastien ajoi melkein ulos emmekä voi heittää menemään mahdollista kaksoisvoittoa, Matton perusteli rallin MM-sarjan nettisivuilla.
Autosport-lehden mukaan Hirvonen oli pettynyt, mutta ymmärsi tallinsa ratkaisun. Hirvoselle voitto Argentiinassa olisi ollut erityisen tärkeä, sillä hän menetti voiton edellisessä kilpailussa hylkäyksen takia.
- Tarvitsemme tallille maksimipisteet tästä kilpailusta. Olisi ollut mukava taistella loppuun asti, mutta tilanne on nyt tämä, Hirvonen muotoili ralliradiolle.
Käytännössä Citroenin päätös tarkoittaa sitä, että Loeb voittaa rallin, jos hänen autoonsa ei tule teknisiä vikoja. Rallista on tosin ajamatta vielä pitkä siivu, joten pelkästään sormia napsauttamalla Citroen ei haluamaansa lopputulosta saavuta. Päätöspäivänä sunnuntaina ohjelmassa on muun muassa 65,74 kilometrin pituinen Mataderon erikoiskoe.
Sordo yli puolentoista minuutin päässä
Loeb ja Hirvonen kamppailivat kärkisijasta keskenään lauantain mittaan. Ero kolmantena ajavaan Ford-kuljettaja Daniel Sordoon on 13. erikoiskokeen jälkeen jo yli puolitoista minuuttia. Sordo myönsi, ettei hän pysty ajamalla haastamaan Citroen-kaksikkoa.
- En tehnyt virheitä, mutta aikani eivät olleet tarpeeksi hyviä. En luottanut täysin nuotteihini ja se vaikutti ajamiseeni, Sordo tuskaili.
Sekä Hirvonen että Loeb pelasivat rengasvalinnoilla päivän mittaan. Autoissa oli samanaikaisesti käytössä sekä pehmeän että kovan rengasseoksen kumeja.
- Mikko oli todella nopea ja taistelu oli tiukkaa tähän asti, Loeb selvitti ralliradiolle kymmenennen erikoiskokeen jälkeen.
Perjantaina Fordinsa ohjausakselin pettämisen takia keskeytyksen kärkipaikalta kokenut Norjan Petter Solberg jatkoi kisaamista lauantaina. Hän taisteli päivän aikana itsensä takaisin pistesijoille, päätyen yötauolle tultaessa yhdeksännelle sijalle.
Lauantain urakan päättäneellä lyhyellä 13. erikoiskokeella pohja-ajan teki Citroenin junnutiimin Thierry Neuville. Kyseessä on 23-vuotiaalle belgialaiselle uran toinen ek-voitto. Ensimmäisen hän nappasi maaliskuussa Meksikossa.
Kilpailun päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan kuusi erikoiskoetta kello 14 alkaen. Kisan päättävä Power Stage alkaa kello 21.21.
Katsomo.fin rallipalvelu (maksullinen)
Argentiinan MM-ralli, tilanne EK13/19:
1. Sebastien Loeb Citroen 3.57.40,8 2. Mikko Hirvonen Citroen +7,2 3. Dani Sordo Ford +1.46,9 4. Mads Östberg Ford +3.06,1 5. Martin Prokop Ford +9.22,5 6. Sebastien Ogier Skoda +10.26,7 7. Andreas Mikkelsen Skoda +10.31,7 8. Thierry Neuville Citroen +11.48,0 9. Petter Solberg Ford +14.08,8 10. Armindo Araujo Mini +14.17,7 11. Jevgeni Novikov Ford +21.51,0
Erikoiskokeen 12 nopeimmat:
1. Petter Solberg Ford 22.36,2 2. Thierry Neuville Citroen +11,3 3. Sebastien Loeb Citroen +13,6 4. Mikko Hirvonen Citroen +13,7 5. Dani Sordo Ford +24,4 6. Ott Tänak Ford +27,2 7. Mads Östberg Ford +27,7 8. Jevgeni Novikov Ford +31,7 9. Martin Prokop Ford +42,6 10. Sebastien Ogier Skoda +57,7
Erikoiskokeen 12 nopeimmat:
1. Thierry Neuville Citroen 4.49,4 2. Dani Sordo Ford +4,3 3. Petter Solberg Ford +4,6 4. Mikko Hirvonen Citroen +5,1 5. Sebastien Loeb Citroen +5,7 6. Ott Tänak Ford +7,7 7. Jevgeni Novikov Ford +8,6 8. Andreas Mikkelsen Skoda +11,5 9. Martin Prokop Ford +12,2 10. Sebastien Ogier Skoda +12,3
Ralliviikonlopun aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 26.4.
16.58 Aika-ajoerikoiskoe
Perjantai 27.4.
02.08 EK1: Super Special 1 Amarok (6,04 km)
13.28 EK2: La Pampa / La Pampa 1 (37,51 km)
14.21 EK3: Ascochinga / Agua De Oro 1 (51,88 km)
Huoltotauko (30 min)
18.46 EK4 La Pampa / La Pampa 2 (37,51 km)
19.39 EK5 Ascochinga / Agua De Oro 2 (51,88 km)
Huoltotauko (30 min)
23.23 EK6: Cosquin / Villa Allende (19,18 km)
Lauantai 28.4.
14.30 EK7: San Agustin - Santa Rosa 1 (20,18 km)
15.18 EK8: Amboy - Santa Monica 1 (20,33 km)
16.31 EK9: Intiyaco - Golpe De Agua 1 (39,74 km)
Huoltotauko (30 min)
20.44 EK10: San Agustin - Santa Rosa 2 (20,18 km)
21.32 EK11: Amboy - Santa Monica 2 (20,33 km)
22.45 EK12: Intiyaco - Golpe De Agua 2 (39,74 km)
Huoltotauko (30 min)
01.50 EK13: Super Special 2 Amarok (6,04 km)
Sunnuntai 29.4.
14.00 EK14: Matadero / Ambul (65,74 km)
15.51 EK15: Mina Clavero / Giulio Cesare 1 (17,41 km)
16.32 EK16: El Condor / Copina (16,32 km)
Huoltotauko
20.07 EK17: Mina Clavero / Giulio Cesare 2 (17,41 km)
20.48 EK18: El Condor / Casilla Negra (11,16 km)
21.21 EK19: Power Stage Copina (4,15 km)