Pääministeripuolue Kokoomus ja nykyinen oppositiopuolue Keskusta ovat ajautuneet nokkapokkaan hyvinvointialueiden rahoituksesta ja niiden palveluista. Sanailua ja syyttelyä voisi olla viihdyttävää seurata, mutta asia on liian suuri ja vakava, kirjoittaa MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki.
Keskusta ja Liike Nyt kertoivat eilen tekevänsä Petteri Orpon (kok.) hallituksen ensimmäisen välikysymyksen sote-palveluista. Info oli eduskunnassa kello 13.30, mutta jo puolta tuntia ennen Kokoomus julkaisi tiedotteen, jossa se naljaili Keskustan tekevän välikysymyksen itseään vastaan. Keskusta oli viime kaudella hallituksessa luomassa nykyistä hyvinvointialueiden mallia.
Tässä Kokoomus on oikeassa. Keskusta sai läpi haaveilemansa maakuntamallin edellisessä Sanna Marinin (sd.) hallituksessa. Tuli hallintouudistus, mutta ne tärkeimmät eli palvelut ja hoitoa tarvitsevat potilaat jäivät seuraavan hallituksen murheeksi.
Muistutuksena, että mukana uudistuksessa olivat myös SDP, Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP.
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen ärähti puolestaan torstaina Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajalle Matias Marttiselle puolueen ylimielisyydestä soten vakavaa tilannetta ja lähipalveluhuolia kohtaan. Tässä Keskusta on oikeassa.
– Sen sijaan, että pääministeripuolue kertoisi, mitä se ja Orpon hallitus tekevät terveysasemien, hoivakotien ja muiden suomalaisten lähipalvelujen pelastamiseksi, johtavat kokoomuslaiset ilkkuvat Keskustan tekemälle välikysymykselle. Hyväosaiset "kauppakamari- ja polvihousupojat" säestävät ilkkumista somessa.

